Reageer op: draaibanken

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek draaibanken Reageer op: draaibanken

Gompy
Deelnemer

Bert van Lelieveld wrote:

De automatische langsvoeding vind plaats door 2 halve moeren om de leidraad spindel.

Nee, de draadsnijvoeding bestaat uit twee halve moeren.

Maar het is net als met de vroegere tamponreclame, volgens Jantje kan je met de tampons zwemmen, fietsen, zeilen, enz.

Quote:

Dit principe is bij al die kleinere machines HBM Benardo etc.

En ook bij grotere banken vind je dit principe.

Quote:

Toen ik die tijdens het verspanen wilde openen ging dit zo zwaar dat ik te laat was , alles in de soep en muurvast.

Als er flink druk op staat kan je ze niet openen!!

Zoals ik al aangaf, het is geen langsvoeding om te verspanen, maar een draadsnijvoeding.

Quote:

(Dit principe met die 2 halve moeren wordt bij de South Bend en Boxford alleen gebruikt voor schroefdraad snijden.

Aha, je weet het wel !

Quote:

Bij grotere banken zit daar ook een voorziening voor op vaak met een 2 de spindel.

Die is alleen voor de bediening van schakelaars, de voeding wordt gedaan door servomotoren.

Quote:

Als je de beitelslede 90 graden draait komen de handwieltjes van de beitelslede en dwarsvoeding tegen elkaar. Een onwerpfout?.

Nee, wie gaat zijn beitelslede nu 90 graden draaien, dat heeft totaal geen nut, dan gebruik je de dwarsslede.

Quote:

Draadsnijden of boren de moter heeft geen kracht genoeg je stopt hem met 1 hand.

De moterregeling aangepast waardoor er voldoende kracht was bij 50 omw per min.

Nadeel het toerental is niet stabiel bij wisselende belasting, maar ik kon er (nog) mee leven.

Dit is al ter spraken geweest, draaibanken met een electronische toerenregeling zijn knudde.(Let op, ik bedoel dus geen frequetieregelaar)

Quote:

Tijdens schoonmaken met benzine loste de verf op.

Net als het vet in de lagers en olie op het bed, beslist geen wijze actie dus.

Gebruik dunne spoelolie, maar nooit vloeistoffen die vetten en olie oplossen.

Quote:

Conclusie van mij.

in 1938 wisten ze in de U.S.A. beter hoe een draaibank moet zijn als in China anno 2007.

Heeft alles te doen met prijs en kwaliteit.

De bank uit 1938 zou nu een nieuwprijs hebben die voor jou waarschijnlijk onbetaalbaar zou zijn.

Vergelijk hem maar qua prijs met een machine bij bv Dormac van tegenwoordig.

Scroll naar boven