Reageer op: draaibanken

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek draaibanken Reageer op: draaibanken

De Wikkeling waar je over praat Reject noem Ik een hulpwikkeling , Welke door een centrifugaal schakelaar wordt uitgeschakeld als de motor bijna op toeren is .

Dit is een z.g.n aanloop wikkeling en helpt de motor aan te lopen.

van daar Hulp wikkeling.

Draairichting omkeren

Om de motor de andere kant uit te laten draaien moet de stroom omgekeert worden t.o.v. de hoofdwikkeling.

Dit kan je via een schakelaar of relais doen als die wikkeling naar buiten is uitgevoerd.

Ook bij een 1 fase 220 volt motor zit vaak een 2de veldwikkeling waar je de stroom richting van om moet keren t.o.v de hoofdwikkeling om de motor de andere kant uit te laten draaien.

Is die er niet dan kan je de motor niet van draairichting veranderen.

De condensator bepaalt niet alleen de fase verschuiving , Maar ook de stroom sterkte welke door deze wikkeling loopt.

Is de Capaciteit niet groot genoeg zal de motor niet altijd de goede draairichting kiezen. Dan is het veld wel verschoven maar niet sterk genoeg

Is de Condensatorwaarde te groot dan loopt er teveel stroom en verbrandt de motor.

We hebben het nog steeds over een 1fase motor

Ook 10.0000 euro voor een draaibankje om wat te knutselen is een beetje veel van het goede ,

Het China segment is het enigste wat Nieuw te koop is voor een paar duizend euro.

ik wilde hier mijn ervaring geven over een draaibank welke ik heb gekocht zodat andere daar wat aan hebben als ze net als ik een draaibank willen gaan kopen.

Ondetussen zit ik bladzijdes vol te typen over of verf nou wel of niet mag oplossen met een natte lap benzine ,wat wel automatisch verspanen is, etc

Succes voor hen die draaibank gaan kopen

Je weet nu misschien iets meer door mijn story wat wel en niet kan en waar je op moet letten

Wat mijn betreft is dit klaar.

m.v.g. Bert

Scroll naar boven