Reageer op: draaibanken

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek draaibanken Reageer op: draaibanken

ger
Deelnemer

Hallo allemaal.

Ik lees hier al een tijdje mee ( interessant allemaal :D ) maar wil hier toch even mijn woordje doen ;)

Ik ben zelf ruim 18 jaren werkzaam geweest in de fijn mechanische industrie, en werkte zelf met een Schaublin 150 draaibank.

De nauwkeurigheid van deze machine is werkelijk geweldig, en heb voor Philips natlab en het nationaal lucht en ruimtevaart laboratorium (NLR) zeer veel nauwkeurig draaiwerk gemaakt.

Toleranties van 0,0001 ( ja geen 0 te veel achter de komma) zijn voorgekomen.

Bij Philips natlab hadden ze een draaibank ( zelf door Philips ontwikkeld ) die tot 6 cijfers achter de komma nauwkeurig kon draaien.

Slijpen werd alleen gedaan voor onderdelen die gehard moesten worden, en daarna op maat geslepen.

Ik haalde met mijn schaublin een hogere nauwkeurigheid dan een studer rondslijper.

Dus de bewering dat als het nauwkeurig moet zijn, het dan geslepen moet worden is in mijn ogen onzin ;)

Nu ben ik niet meer werkzaam in deze branche , maar heb thuis nog steeds wat spulletjes om te hobbyen , en ook een HBM draaibank.

Toegegeven een schaublin is veel stabieler en nauwkeuriger, maar ook op de HBM werk ik met toleranties van 0,005 zonder problemen.

Draaien is niet alleen een werkstukje opspannen en afdraaien, je zal ook je beiteltjes moeten kunnen slijpen, juiste manier van opspannen etc etc .

M.a.w. een draaibank is zo goed als de man achter de machine ;)

Scroll naar boven