Reageer op: draaibanken

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek draaibanken Reageer op: draaibanken

Alex
Deelnemer

Met alle respect voor iedereen die nauwkeurig werk levert maar volgens mij is onder onze werkplaats condities 0,01 mm het hoogst haalbare. Afgezien van het feit dat een hogere nauwkeurigheid voor ons doel nauwelijks enig nut heeft is het ook niet mogelijk om kleiner dan 0,01 mm te meten tenzij je over een klimaat gecontroleerde meetkamer beschikt. In gewoon Nederlands: de temperatuur beïnvloed je meting door uitzetting van het materiaal, en ook je micrometer zelf wordt door de temperatuur beïnvloed. Komt nog bij dat onze hobby apparatuur niet periodiek geijkt wordt zodat je niet met zekerheid kan zeggen hoe nauwkeurig ons huiswerk nu eigenlijk is. Is ook helemaal niet van belang zolang het eindresultaat maar aan de verwachting voldoet.

Overigens heb ik een originele Chinese draaibank en die heb ik met de bouw van mijn stoomwals soms best mishandeld, bij mij is een machine er om gebruikt te worden.(en soms misbruikt dus)

Alex

Scroll naar boven