Reageer op: draaibanken

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek draaibanken Reageer op: draaibanken

ger
Deelnemer

Yep , 0,005 mm , heb dit filmpje een jaar of 2 geleden gemaakt voor een amerikaans forum, daar konden ze de losse kop niet goed krijgen, met als gevolg conisch draaien ;)

Dus maar een filmpje gemaakt en erbij verteld dat dit een metrische micrometer is :P

Die 0,05 mu is nog wel grappig verhaaltje, ik had net voor Philips natlab een paar luchtlagers gemaakt, tolerantie 0 ( kreeg als opdracht zo nauwkeurig mogelijk) toen de service monteur van schaublin ( esmeijer) langs kwam.

Die deed een beetje lullig tegen mij ( ik was nog erg jong 22 of 23 jaar) en vond het niet normaal dat een jonge gast achter een dure schaublin mocht werken :D ( hij wist niet dan mijn hele familie in deze branche zat en ik als kind al achter de draaibank stond 😈 )

Anyway , hij vertelde me dat een of ander bedrijf in rotterdam een ruwheid van 0,2 mu haalde met dezelfde machine ( beetje op een neerbuigende toon) en vroeg wat haal jij?

Ik in mijn naïviteit zeg 0,05 mu .

Hij keek me aan vol ongeloof , maar zei niks , en deed zijn service werk .

Toen hij klaar was ging hij naar mijn baas , en vertelde hem dat ik zei dat ik 0,05 mu ruwheid haalde, wat hij niet kon geloven, mijn baas nam hem mee naar de meetkamer en liet hem het meetrapport zien van die luchtlagers.

Sindsdien heeft die service monteur me altijd met respect behandeld :D

Scroll naar boven