Reageer op: draaibanken

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek draaibanken Reageer op: draaibanken

ger
Deelnemer

Quote:

sterker nog, met stoom kun je je lelijk vergissen als je alles precies pas maakt.

Dit heeft natuurlijk helemaal niets met nauwkeurigheid te maken ;) maar met of verkeerde materialen kiezen of niet de juiste maatvoering aanhouden.

Als een zuiger 2 tot 3 honderdste speling nodig heeft, moet je het niet op 2 tot 3 duizendste maken , dan doe je iets verkeerd ;)

Kijk maar eens bij de specificaties van een (kleine) verbrandingsmotor , de zuigers zijn bij nieuwe motoren ook een paar honderdste kleiner dan de cilinder.

Die hebben een tolerantie van b.v. -0,02 -0,03 van de nominale maat.

Beneden een bepaalde maat zijn ze versleten.

Nogmaals , mijn stelling is alleen dat je op een draaibank zeker zo nauwkeurig KAN werken als op een slijpbank, niet meer of niet minder.

Kom nu niet aan met argumenten dat het niet nodig is , want daar gaat het helemaal niet om ;)

Het is een reactie hier op ,

Quote:

maar als je echt zuiver wil zijn koop een slijpbank en stop met zeuren over de chinese ***zooi.voor hobby hbm rules voor de experts ga slijpen……..

Ik stel alleen maar dat dit onzin is, niet dat iedereen nu ineens tot op 1 duizendste moet gaan draaien ofzo ;) of dat het slecht is voor stoommachines o.i.d ;)

Eigenlijk zou zijn stelling in mijn ogen moeten zijn “voor hobby hbm rules voor de experts Schaublin o.i.d”.

Wat niet wegneemt dat een expert op een HBM ook zeker geen slechte resultaten hoeft te behalen.

Scroll naar boven