Reageer op: dieselmotor ontwerpen

De nieuwste berichten Forums Motoren Verbrandingsmotoren dieselmotor ontwerpen Reageer op: dieselmotor ontwerpen

#3006
willemvdm
Deelnemer

Hallo Jacarb

Ik weet niet echt wat de grenzen zijn.

Ik heb vroeger ook aan modelvliegen gedaan.

Diesel motoren met compressieschroef waren 0,6 tot 1,5 cc (lopen slecht stationair, in feite alleen op maximaal toerental.)

deze motoren hebben vaak geen smoorklep

Brandstof wordt kant en klaar geleverd door o.a. Cox (te koop bij de betere modelbouwzaken)

Gloeiplug motoren lopen van 1,5 cc tot circa 15 cc.

Deze lopen op Methanol met wat nitromethaan, nadeel is het hoge brandstof verbruik (en dure brandstof).

Grote modellen hebben een 0,5 liter tank snel leeg.

Viertak motoren zijn wat zuiniger.

Brandstof is overal te koop.

Ouderwets is Methanol/wonderolie (80/20)

Modern is Methanol/Nitromethaan/synthetische olie

De laatste geeft meer kracht maar is minder geschikt voor een zelfbouwmotor.

De betere modelbouwzaken zoals Quartel hebben deze brandstof van hun “huismerk”

Groetere modelen gebruiken vaak een motor die afgeleid is van een kettingzaagmotor.

Dit zijn 2 takt mengsmering motoren die in alle posities goed lopen.

Lopen op gewone bromfiets benzine (mengsmering)

Ingewikkeld om zelf te maken is de ontsteking.

Als je zelf een modelmotor wil maken is een tweetakt gloeiplugmotor het simpelste.

Beste resultaten hebben ABC motoren, aluminium zuiger, bronzen zuigerveer en verchroomde cilinderbus.

Als deze op temperatuur zijn (en de zuiger dus uitgezet is) hebben deze een goede compressie.

Enn voordeel van methanol als brandstof is dat methanol veel warmte vraagt bij verdamping en de motor dus weinig koeling nodig heeft.

Zelf maken moet je niet doen om geld te besparen.

Een standaard motortje kost weinig meer dan de materialen en gereedschappen die je gebruikt bij zelfbouw.

Je moet zelf bouwen dus doen voor de lol en om veel tijd aan te besteden.

Groeten Willem

Scroll naar boven