De nieuwste berichten › Forums › Motoren › Verbrandingsmotoren › dieselmotor ontwerpen › Reageer op: dieselmotor ontwerpen
Wat betreft toeren en koppel:
Vermogen = toeren X koppel
hoe groter de motor hoe meer koppel, maar hoe zwaarder de zuigers.
Een kleine motor is lichter en heeft weinig koppel maar kan door de lichte zuiger veel toeren maken.
Veel auto gloeiplug motoren zijn 3,5 cc en maken veel toeren (ca 20.000)
Vliegtuig motoren zijn meestal 2,5 tot 15 cc.
Hoe meer cc’s hoe zwaarder de zuiger en hoe lager de max rpm’s
Een probleem bij een vliegtuigmotor is de snelheid van de propellor tippen
deze mogen niet sneller gaan dan de geluidsnelheid.
Bij een “echt” sportvliegtuig (Piper / Chesna) is dat ongeveer 2.400 rpm
Als je dus een grote propellor op de juiste schaal hebt mag de motor dus b.v. maar 10.000 toeren maken.
Dan moet je dus of een vertraging of een motor met meer cc’s gebruiken
Ik hoop dat dit wat duidelijker is
Groeten Willem