Reageer op: Klinken

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Klinken Reageer op: Klinken

Anoniem
Inactief

Hoi Erik,

Ik heb wel wat ervaring met klinken gekregen onderhand, dit doordat zo ongeveer alle verbindingen van mijn 5″ sik ook geklonken zijn.

Het klinken is niet echt moeilijk, je steekt de klinknagel door de twee te klinken delen, dan zet je de ophaler er op, deze zorgt ervoor dat de twee platen dichter tegen elkaar aan geklopt worden.

Hierna de nagel op de juiste lengte knippen, dit vereist wat geprobeer, te lang en de nagel gaat ‘krom’, te kort en je krijgt de kop er niet netjes op.

Hierna gewoon met de dopper (of is het de snapper) het kopje op de andere kant tikken. Dit kan je doen door het werkstuk aan de andere kant op een stuk aluminium te laten rusten, dit is zachter als het staal waardoor de kopjes niet zullen beschadigen.

Het handigst is om de bestaande kop aan de buitenkant (zichtkant) te houden en de zelf geklonken kop aan de binnenkant, als het niet helemaal netjes gaat is het dan niet zo’n ramp.

Voor mijn Sik heb ik gebruik gemaakt van stalen klinknagels, deze schijnen wat lastiger te zijn als koperen klinknagels, dus als je rustig (gemakkelijk) wilt beginnen, is het een idee om met de koperen versie te beginnen en zodra je dat onder de knie hebt de stalen versie te proberen.

Al met al had ik het redelijk snel onder de knie, dus ik zou zeggen, gewoon proberen en veel succes !

P.S. Persoonlijk vindt ik het klinken gemakkelijker gaan met z’n 2e. De 1 houdt het werkstuk op de plek, de ander doet het daadwerkelijk klinken.

Scroll naar boven