Reageer op: Klinken

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Klinken Reageer op: Klinken

Alex
Deelnemer

Hoi allemaal

Jaren terug heb ik leren klinken in de vliegtuigbouw en moeilijk is het niet. Je moet het gewoon veel doen dan wordt je er steeds beter in. Er zijn wel een paar dingen die je moet weten. Om te beginnen zou ik de nagel niet tegenhouden met een stuk aluminium maar met een stuk ijzer dat in elk geval zwaarder moet zijn dan de hamer die je gebruikt.

Als je de klinknagel door het gat gestoken hebt moet deze ongeveer 1,5 maal de diameter van de nagel uitsteken en na het klinken moet de stuikkop 0,5 maal de diameter hoog zijn. De ophaler gebruik je om de plaatdelen strak opelkaar te krijgen, de snapper heeft een holletje waar de bolle nagelkop in past. Je kan wel een bolle stuikkop maken maar dan zou ik koperen nagels eerst uitgloeien en stalen nagels rood stoken en warm klinken, in beide gevallen gebruik je de snapper. Verder is er nog verschil tussen direkt en indirect klinken. Bij direct klinken steun je de fabriekskop en sla je op de steel van de nagel. Het kan ook andersom, op de fabriekskop slaan met de snapper en met de tegenhouder een stuikkop vormen. Dit vereist wel oefening en wil het beste met een luchthamer. En inderdaad in de plaatwerkerij deden we het klinken vaak met twee man.

Mocht het nodig zijn dan wil ik e.a. wel een keer voordoen, misschien een leuk idee volgende maand op Nienoord?

Groeten Alex

Scroll naar boven