Reageer op: Frequentieregeling

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Frequentieregeling Reageer op: Frequentieregeling

ArnoldS
Deelnemer

Hoi Duyster,

Iets over frequentieregelaars:

Allereerst zoek je uit wat voor motor gevoed moet worden voordat je je keuze bepaalt voor een fequentieregelaar. Je hebt namelijk de volgende gangbare configuraties:

– voedingsspanning 230V~/1 fase –> uitgangsspanning 230V~/1 fase

– voedingsspanning 230V~/1 fase –> uitgangsspanning 230V~/3 fase

– voedingsspanning 400V~/3 fase –> uitgangsspanning 400V~/3 fase

Zover ik vermoed is de motor van een Emco Compact 8 een enkelfase motor want je sluit je draaibankje gewoon aan op 230V~ met een stekker, toch? Deze motor kan een 3-fase motor zijn die d.m.v. een condensator en spoel een hulpfase krijgt aangeboden, ik denk echter dat het een gewone 230V~ motor is. Dit moet je aan het motorplaatje kunnen zien.

Dus om kort samen te vatten denk ik dat je bij de eerste catagorie moet kijken. Vervolgens kijk je naar het nominale vermogen. De meest voorkomende vermogens van motoren zijn die van normmotoren en zijn volgens een vaste reeks gedimensioneerd bijvoorbeeld 0,18kW(1/4Pk), 0,37kW(1/2Pk), 0,55kW(3/4Pk), 0,75kW(1Pk). Zelf dacht ik dat je met een Emco Compact 8 op 0,37kW zat, dus de frequentieregelaar moet dat vermogen minimaal kunnen leveren.

Samenvattend je zoekt een frequentieregelaar 230V~/1-fase in en 230V~/1-fase uit geschikt voor 0,37kW.

Ik heb m’n twijfels over het ‘overklokken’ waar jij het over hebt: dit kan uitstekend met gewone 3-fase motoren maar een 1-fase motor zou daar problemen mee kunnen krijgen omdat de condensator en de spoel van de hulpschakeling daar mogelijk niet tegen kunnen.

De prijs van de frequentieregelaar wordt met name bepaalt door:

– vermogenscapaciteit

– overdimensie (sommige frequentieregelaars kunnen b.v. 0,55kW aan terwijl ze eigenlijk verkocht worden voor 0,37Kw

– programeerbaarheid

– uitgebreide parameters voor optimale aanpassing voor de aan te drijven motor

– aansluiting elektrische remweerstand

Tot zover maar even, vraag gerust het hemd van m’n lijf, ik geef hier graag antwoord op.

Vriendelijke groeten,

Scroll naar boven