Reageer op: Frequentieregeling

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Frequentieregeling Reageer op: Frequentieregeling

Bert
Deelnemer

Mark2007 wrote:
Reject wrote:
Er is altijd een type-keur aan vooraf gegaan voordat de CE-sticker geplakt mag worden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/CE-markering

Nee helaas zo werkt het dus niet, quote:Om de CE-markering aan te mogen brengen moet de fabrikant verklaren (conformiteitsverklaring) dat zijn product aan alle van toepassing zijnde Europese Richtlijnen voldoet

En meer is het ook niet, ik heb in het verleden vaak CE stickers mogen plakken op schakelkasten die ik gemaakt heb, met het plakken verklaart het bedrijf enkel dat het aan de richtlijnenvoldoet, als er nadehand wat gebeurd dan kan er gezegd worden tegen de fabrikant ‘beste …. uw product voldoet niet aan de richtlijnen’ en wordt het uit de markt gehaald totdat het wel voldoet, helaas komt er op de markt dus veel spul voor wat een CE sticker heeft maar toch op een of andere wijze niet voldoet en dat blijft zo verkocht worden tot iemand het opmerkt dat het niet klopt.

Wat betreft motoren regelbaar maken, van alles is mogelijk maar hou wel in de gaten dat op lagere toeren de motor minder vermogen kan leveren en de motor warmer wordt, niet alle motoren kunnen daar even goed tegen.

Er zijn al heel wat mensen die bijvoorbeeld hun draaibank ook voorzien hebben van een freq regelaar om op die wijze alle toerentallen te kunnen hebben.

Mark

Gebruik van een frequentieregelaar is eigenlijk een hele tijd geleden al wel eens bij me opgekomen, maar altijd maar een gedachte geweest, me nooit gerealiseerd dat dit een echte toevoeging zou blijken te zijn.

De motor van mijn freesmachine is een 1 fase 230V motor, 1pk. De condensator die er inderdaad aanhangt is voor een hulpwikkeling voor tijdens het aanlopen na het starten, Reject.

Het was even een wilde gedachte van me om ook hier freqregeling op toe te passen. En met een toerental op 100Hz zou je dan met kleinere poelie in de riemenkast toch ook lagere toeren kunnen halen, mocht dat nodig zijn. Zo zat ik maar wat te fantaseren, Mark.

Groeten, Bert.

Scroll naar boven