Reageer op: Frequentieregeling

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Frequentieregeling Reageer op: Frequentieregeling

Gompy
Deelnemer

Bert wrote:

Gebruik van een frequentieregelaar is eigenlijk een hele tijd geleden al wel eens bij me opgekomen, maar altijd maar een gedachte geweest, me nooit gerealiseerd dat dit een echte toevoeging zou blijken te zijn.

De motor van mijn freesmachine is een 1 fase 230V motor, 1pk. De condensator die er inderdaad aanhangt is voor een hulpwikkeling voor tijdens het aanlopen na het starten, Reject.

Het was even een wilde gedachte van me om ook hier freqregeling op toe te passen. En met een toerental op 100Hz zou je dan met kleinere poelie in de riemenkast toch ook lagere toeren kunnen halen, mocht dat nodig zijn. Zo zat ik maar wat te fantaseren, Mark.

Groeten, Bert.

Een motor op 100Hz laten draaien is vragen om moeilijkheden.

Bij motoren met koolborstels bestaat de kans dat de wikkelingen uit het anker kunnen slaan………en naast een motor, die bv 2800 rpm draait, wil je echt niet naast staan.

Ik heb bij de KEMA een motortje van *maar* een 0,5pk bouten zien breken van 12mm dik en minstens 2 minuten door de (beveiligde) ruimte zien stuiteren.

Het zal je maar in je hobbykamertje gebeuren :?

Scroll naar boven