Reageer op: Frequentieregeling

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Frequentieregeling Reageer op: Frequentieregeling

ArnoldS
Deelnemer

Helemaal juist, zie ik wist dat er iets was met die stroom in het lage toerentalbereik. Een aantal frequentieregelaars laten namelijk een iets hogere stroom toe om dat koppel weer te compenseren alleen daar kunnen inderdaad niet alle motoren tegen. De warmte onstaan in de wikkelingen van de motor moeten ook goed naar het buitenomhulsel kunnen worden afgevoerd, daarom wordt er in sommige gevallen gekozen voor overdimensionering of speciale motoren die goed weg weten met deze warmteontwikkeling. Een standaardmotor heeft dat dus over ’t algemeen niet en kan bij langdurig gebruik in de lage toerentallen de geest geven door de niet af te voeren warmte. Daarentegen denk ik dat voor normaal gebruik in het hobbycircuit een normale motor in het lage toerentalbereik best nog wat kan hebben mits niet al te lang en als er een stevige ventilator de boel koel houdt.

Wat vindt je overgens van die NFO-drives frequentieregelaar? Ik heb er een demo van gezien op de beurs Elektrotechniek en met een EMC meter was er geen spoortje van storing waar te nemen. Ook dat typisch piepgeluid was niet aanwezig. Prachtige oplossing voor delicate situaties zoals in ziekenhuizen, luchthavens enz… Ze vinden wat uit tegenwoordig!

Vriendelijke groeten,

Scroll naar boven