Reageer op: draadsnijden op de draaibank !!

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek draadsnijden op de draaibank !! Reageer op: draadsnijden op de draaibank !!

Riebur
Deelnemer

Draadsnijden op de draaibank m.b.v. transportas. Een een opstelring diende voorzien te worden van schroefdraad WW met 18 G/inch -tophoek schdr. is 55 grad- op een as van 19,2 mm diameter. ik vond dit maar een eng gebeuren met name om de bank tijdig te stoppen. Daarom heb ik aan de achterzijde de hoofdas een voorziening aangebracht om manueel de hoofdas aan te drijven Een autostuur deedi hiervoor een prima dienst. De draaibank wordt vervolgens losgekoppeld van het zgn dubbele werk. Op deze wijze kan zeer gecontroleerd de eerste gangen gesneden worden, daarna kan de motoraandrijving weer gestart worden. Volgende stap: een stukje as voorzien van uitw. draad, dit dient om de inwendige schdr. te testen op voldoende draaddiepte. De beitelslede wordt onder een hoek van 62,5 grad gezet in de richting naar de klauwplaat. Bij het inwendige schrdr. snijden juist andersom met 62,5 grad van de klpl af. Na enige sneden markeer ik de positie v/h support t.ov. het bed met een viltstift en maak het moerslot open en draai het support weg voor een test met het stukje as. Daarna breng ik het support weer op de gemarkeerde positie. Let op de hoofdas mag niet verdraaien. Een mooie gladde draad was het resultaat.

Scroll naar boven