Reageer op: "koffiepot" stoomwals in aanbouw schaal 1:6

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Stoomwalsen & Trekkers "koffiepot" stoomwals in aanbouw schaal 1:6 Reageer op: "koffiepot" stoomwals in aanbouw schaal 1:6

john
Deelnemer

Nou weer een kleine update, nog zonder foto`s.

Ik ben begonnen aan de “goose neck” , dit is het gekromde deel waar de stuurwals uiteindelijk aanvast zit.

eerst een buigmal gemaakt en daarna een mock up van karton om de uiteindelijke uitslag te bepalen en deze overgezet op messing plaat van 1mm dik.

uitgezaagd en voorzichttig om de mal gebogen, 1x links 1x rechts.

vervolgens het neusstuk gedraaid en verder opgebouwd met strips.

in dit neusstuk draait de stuuras, aan de stips worden de goose neck platen vast geklonken.

Daarna komen er messing hoekprofielen 6x6mm aan de binnen zijden van de gebogen platen, deze buigen alle kanten op dus de profieltjes eerst even uitgegloeid om de wat buigzamer te maken.

zodra deze hoeklijntjes met wat tin soldeer op hun plek zitten worden deze met klinknagels definitief vast geklonken.

Nu ben ik bezig met het stuurkwadrant.

Ik heb een worm gevonden in mijn eigen ijzerbak, alleen het bijhehorende wormwiel is te klein.

ik heb een gebroken tap zo goed mogelijk in de tandvorm geslepen en dit is nu een slagfrees geworden.

na wat puzzelwerk lijkt mijn worm/wormwiel in muduul 2 uitgevoerd te zijn.

Met dit gegeven gat ik de steek op het kwadrant uitzetten en met de slagfrees de vertanding er in maken, met een driekant vijltje ga ik de tanden nabewerken (gelukking zijn het maar 28 tanden).

zodra ik een foto`tje kan knippen post ik deze er bij.

Scroll naar boven