Reageer op: nieuw hier

raf
Deelnemer

hallo

na de frees een tijdje in gebruik te hebben gehad is ook de eerste panne opgetreden

de spantang houder is defect geraakt

na het ontspannen wilde ik terug een andere kop in spannen (ik heb er nu verschillende mat de frezen in gemonteerd)spoot de olie met een paar 100 bar tot op de zolder

na contact te hebben opgenomen met de firma bleek dat het defecte stuk niet van maho was maar een andere ver in duitsland gelegen firma

ze wilde wel de revisie doen maar dan moest heel de kop naar daar

geraamde kosten 300 euries zonder transport

later was de herstelling opgelopen tot haast 1000 euro

er waren andere delen defect en alleen het herstellen van de olie lek zou terug na zeer korte tijd weer gaan lekken

dus er waren bijkomende herstellingen nodig en we zijn overeen gekomen tot een bedrag van 700 euro (ik moest geen BTW betalen)transport inbegrepen

de kop is nu terug bij mij thuis en na het monteren wilde de zelfspanner nog niet werken

dus opzoek naar de oorzaak

olie was er genoeg in het reservoir maar na een proef bleek dat het niet deze maar een andere pomp was die de spankop bedient(dacht eerst aan lucht in het systeem)

na nogmaals de enorme handleiding te hebben doorspit blek dat er op een onmogelijke plaats nog een pomp met reservoir zat welke de spantang van olie voorzag

natuurlijk om deze te vullen was weer geen gemakkelijke taak maar doormiddel van een lege plastiekfles en een vuurtje omdeze te vervormen heb ik genoeg olie in het reservoir gekregen en nu werkt ze weer als voorheen

het hebben van een machine zoals ik heb heeft voordelen maar het nadeel is dat alles zo veel kost als het defect geraakt en je soms wel tot 3 maand moet wachten voor het weer hersteld is

nu kan ik weer mooie frees werkjes gaan maken zoals de vloedgaten en de roosters in een dek

groetjes raf

Scroll naar boven