Reageer op: Kartelen, wat gebeurt er en hoe doe ik ’t goed

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Kartelen, wat gebeurt er en hoe doe ik ’t goed Reageer op: Kartelen, wat gebeurt er en hoe doe ik ’t goed

Beunhaas102
Deelnemer

Je kan snijdend en drukkend kartelen, de snijdende kartelapparaten zijn onbetaalbaar, dus voor ons blijft eigenlijk drukkend kartelen over.

Een kruiskartel kan je volgens mij alleen maken met een 2-rollig apparaat, gewone kartels ook met een enkel rollig apparaat.

Bij het drukkend kartelen moet je rekening houden dat de diameter groter word, een vuistregel; de diameter word groter met een halve steek (steek = afstand tussen 2 karteltandjes). De steek van de kartelrol bepaal je afh. van materiaal/diameter/kartelbreedte, ik zal hier zsm. even een schematje voor posten.

Zorg voor smering/koeling/spaanafvoer.

Als je breder wil kartelen als je kartelrol (smalle kartelrol beperkt lagerbelasting) kan je de machine in de automatische voeding zetten, hierbij mag de voeding niet groter zijn dan de halve steek per omwenteling.

Volgens mij begin je door de positie te bepalen, vervolgens voed je de slede langzaam in het product tot de gewenste diepte, en activeer je de automatische voeding (ik meen dat ik zelf al is handmatig gevoed heb, maar dat is 2 jaar geleden, dus zeker weet ik dit niet). Vervolgens de 2 uiteinden afschuinen (niet voor de tijd!).

Verder is drukkend kartelen niet echt lekker voor je hoofdspillagering, zorg voor ondersteuning van een (vast) center, of evt. een (meelopende) bril. Persoonlijk ben ik er niet kapot van, vanwege de genoemde lagerbelasting, zeker niet op een onderberekende bank.

Zelf frees ik wel is gewoon gleuven in een rond voorwerp, iets minder mogelijkheden, aanzienlijk arbeidsintensierver (zijn we toch hobbyisten voor). Maar wel beter voor je machinepark en veel mooier.

Voorbeeldje;

[img]http://members.lycos.nl/Zundappsite/Overig/freeskolom.jpg[/img]

Zie de grote aluminium knoppen.

Ik heb dit gedaan met mijn draaibank (met ingebouwde verdeelschijf en extra vrij beweegbare freeskolom). Echter dit kan je ook doen met freesbank/verdelerkop (wat velen hier volgens mij toch wel hebben). Ik gebruik in dit geval AutoCAD LT om de diameter van de frees, en het aantal herhalingen te bepalen (uittekenen, en kijken wat mooi is en functioneel).

Scroll naar boven