Reageer op: Gaten boren in aluminium?

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Gaten boren in aluminium? Reageer op: Gaten boren in aluminium?

#3440
pe1mix
Deelnemer

Mij hebben ze hier jaren terug een trucje voor geleerd.

Stel dat je een gat van 8 mm nodig hebt, eerst voorboren met b.v. 3 mm zodat de punt van de 8 mm boor er goed in kan.

Plaat neerleggen en zo uitrichten dat de punt van de grote boor in het midden van het gat uitkomt.

Een stukje schuurlinnen op het gat leggen, uiteraard groter dan het gat.

Dan voorzichtig onder constante druk het gat boren.

Ik heb er wel altijd een stuk hout o.i.d. onder zodat de boor na het doorboren van de plaat wel materiaal te verspanen heeft.

Ook leg ik het linnen met de korrels naar boven, anders krast het te veel.

Mij is verteld dat dan het schuurlinnen de binnenkant van de boor opvult en de boor dan niet zal happen.

De uitleg zal destijds wel beter geweest zijn maar ik ben elektronicus en dit is hetgeen is blijven hangen.

Misschien dat iemand anders de uitleg wat technischer/beter kan doen? 😆

Belangrijk is het om de boor constant onder druk te houden, als je de boor omhoog haalt dan een nieuw stukje schuurlinnen gebruiken!

En ja.. ik weet het, schuurlinnen laat de boren slijten,…. maar het staat hier zo makkelijk onder handbereik naast de kolomboormachine. Met een stukje textiel of zo zou het ook moeten gaan.

Zo heb ik gaten tot 9,5 mm in blikplaat van 0,5 mm geboord.

Wel goed uitkijken voor de vingers!

Succes Eric.

Scroll naar boven