Reageer op: Gaten boren in aluminium?

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Gaten boren in aluminium? Reageer op: Gaten boren in aluminium?

#3447
Foks Peter
Deelnemer

Hallo verspaners,

Dunne plaat waar in verhouding tot de dikte een groot gat in geboord moet worden, dus 1mm plaat een gat van 8mm.

Gebruik ik een z.g. verzink-frees (zie afb)

[img]http://www.foxmodelbouw.nl/HTM/Stoom/Verz-Frees.JPG[/img]

Zo’n verzinkfrees is verkrijgbaar in maten voor verzonken inbusbouten, bijvoorbeeld 6,3mm, 8,3mm, 10,4mm, etc. tevens zijn ze verkrijgbaar in hele milimeters.

Met dit setje wat ik heb boor ik m’n grote gaten in dunne plaat.

De frees moet wel scherp zijn natuurlijk, freeskern voorboren en gelijk een frees van 8mm. In een voorgeboord gat van 3mm. dit werkt perfect hapt niet en je krijgt een prachtig rond gat.

Dunne plaat van staal 0,4mm, aluminium 0,75mm, maar ook m’n gaten voor appendages op een koperen ketel boor ik met deze verzinkfrezen.

Als ondergrond gebruik ik een hardhouten boorblok.

Ik zou zeggen probeer maar.

Groeten peter Foks.

Scroll naar boven