De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Werkplaatstechniek › Gaten boren in aluminium? › Reageer op: Gaten boren in aluminium?
Vanwege het feit dat ik het niet voor elkaar krijg in te loggen op het forum (onkunde denk ik) wil ik via u toch even reageren op het topic “boren in plaat materiaal – aluminium”.
Ik stuur u hierbij een vertaling uit het boek Model Locomotive boiler making van Alec F. Farmer, van het stukje dat gaat over het boren van de gaten voor vlampijpen in een vuurkist.
De boor is een normale spiraalboor (in zijn geval 1/2″) die is aangepast op de manier die een instrumentmaker aan de schrijver heeft getoond en die ideaal is voor het boren in (dun) plaatmateriaal. (Ik heb dit zelf toegepast in koper, messing, aluminium en zelfs dun staal). Van de boor wordt de punt afgeslepen zodat er in het midden een kleine punt van ca. 2 mm. blijft staan. De boor verder zo slijpen dat aan de buitenomtrek een “mesje” overblijft. Met wat trial and error is dit resultaat goed te bereiken.
De werkwijze voor het boren is als volgt: boor op de afgetekende plaats een gaatje van 2 à 3 mm. Dit gaatje dient als centreerpunt voor het hierboven genoemde puntje aan de grote boor. Het mesje aan de buitenomtrek snijdt keurig een cirkeltje en het overige materiaal wordt in vorm van een mooie spiraal verwijderd. Om het mesje als eerste doorbreekt eindigt het boren met een mooi uitgesneden schijfje materiaal. Materiaal goed ondersteunen met een blokje hout. Boren met matige snelheid en flink koelen als het kan.
Als bijlage nog een paar gescande foto’s uit het boek van Alec Farmer .
Ik hoop dat sommige leden hier hun voordeel mee kunnen doen,
Met vriendelijke groet,
B. van der Steen
Aanvulling moderator: aluminium laat zich tijdens het boren/ verspanen goed koelen/smeren met spiritus.
WEL VOORZICHTIG MET OPEN VUUR
Een laatste opmerking, dergelijke boren zijn ook bij de DHZ zaken te koop, ze zijn dan bedoeld als houtboor, in aluminium doen ze het echter ook best.
[img width=550 height=396][img width=550 height=353]