Reageer op: Gaten boren in aluminium?

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Gaten boren in aluminium? Reageer op: Gaten boren in aluminium?

#3449
Greenman
Deelnemer

Beste hobby-genoten,

Ik heb dit weekend verschillende van jullie tips in de praktijk gebracht. En met succes: het is gelukt perfect ronde gaten te boren in het 1 mm dikke aluminium! :D

Wat ik heb gedaan:

tip 1: de snelheid aanpassen

Heb ik gedaan volgens een tabel van internet. Ik kwam voor 5 mm gaten op 1100 rpm. Dat zit niet op mijn kolomboor dus heb ik ‘m ingesteld op 950 rpm.

tip2: beter opspannen

Ik had eerst de plaat met lijmklemmen op een onderliggend plankje geklemd. Nu heb ik op mijn werkstuk vastgeschroefd tussen een lat eb het onderliggend plankje. Daarna in de machineklem gezet.

tip 3: koelen met spiritus

Ik heb nog brandspiritus staan voor bij een gourmet-setje. Dat heb ik gebruikt.

tip 4: gebruik van schuurlinnen

Op internet heb ik gelezen dat het ook met andere stof kan. Hiervoor heb ik uit een doodnormale zakdoek (katoen) een stukje van 2×2 cm geknipt. Dit heb ik in spiritus gedoopt (zie tip 3) en op de plek gelegd waar ik ging boren. Ik heb voorgeboord met een 3 mm boortje.

Welke van jullie tips precies hebben gewerkt weet ik niet. Ik heb de bovenstaande 4 tips tegelijk gebruikt (niet afzonderlijk) met als resultaat perfect ronde gaten, zonder happen, rafeling op opstuwing aan de randen.

Allen bedankt voor jullie tips! Ik hoop dat ik niet te lang van stof ben geweest 😳 en dat andere weer profijt hebben van deze beschrijving.

Scroll naar boven