Reageer op: Voedingspompje

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen Voedingspompje Reageer op: Voedingspompje

Frits
Deelnemer

Reject wrote:

[img]http://img292.imageshack.us/img292/4329/pompje2rz7.jpg[/img]

Ik haal even het plaatje weer aan, het bovenste balletje zit iets lager in de constructie, net boven de zuigkamerinlaat.

Iets kan drijven ondanks dat het niet aan het oppervlakte drijft, bv in een geheel gevulde verticale buis kan een lichter voorwerp (lichter dan de vloeistof) rustig tegen de bovenkant van de vertical buis plakken.

Moraal: een voorwerp kan drijven ondanks dat er geen oppervlakte aanwezig is.

Allemaal waar.

Wie mij kan aantonen dat er 1 at in een pomp / leiding van een pomp aanwezig is / kan zijn, zal ik voordragen voor een Nobel-prijs.

Natuurkundig zou dit een doorbraak zijn 😯

Ik had het over de toevoerleiding(aanzuigleiding)

Wanneer er druk opgebouwd wordt (pomphuis leeg maken) zal het onderste balletje naar beneden gedrukt worden.

Er wordt pas druk opgebouwd als het onderste balletje de kamer afsluit.

Dit komt omdat het bovenste balletje eerste de veerdruk moeten overwinnen.

Als er gezogen wordt (pomphuis vullen) maakt het niet uit of het onderste balletje nu wel of niet drijft, dit balletje is alleen intressant bij verpompen.

Zolang de druk in de aanvoerleiding niet hoger is dan in de afvoerleiding zal dit pompje naar behoren werken.

Reject, dat je pompje werkt neem ik onmiddellijk van je aan. :) Wat ik echter wilde weten is hoe het werkt. 🙄

Gelet op jou opmerking dat de bovenste kogel lager zit dan in de tekening staat, kan ik wel een theorie vinden die de werking verklaard.

Het onderste balletje zal bij zuigen ergens ter hoogte van het midden van de kamer blijven hangen tegen de onderzijde van de bovenste kogel. Door de relatief grote doorsnede van het onderste balletje tov. de diameter van het kanaal, waar het nog (gedeeltelijk) in/voor zit, op het moment dat de zuiger inwaarts wordt bewogen, wordt het onderste balletje meegevoerd met het water dat je weer terug in de aanzuigleiding duwt. Al dit water (ongeveer 5 %) is gewoon verlies op de pompcapaciteit.

Pas op het moment dat het onderste balletje het gat afsluit, ga je echt persen en dan moet je de druk van de nuttige veer op de bovenste, anders drijvende kogel, diens zwaartekracht en de aanwezige druk in de te persen ketel overwinnen.

Was de diameter van de kamer iets groter geweest of de bovenste kogel iets verder naar boven, dan zou de pomp niet gewerkt hebben. 😳

Hiermee blijf ik bij mijn bewering dat een drijvend onderste balletje de werking van de pomp nadelig beïnvloed.

Ik hoop dat mijn verklaring je duidelijk is en we niet langs elkaar heen praten.

mvg Frits

Scroll naar boven