Reageer op: Liggende ketel

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels Liggende ketel Reageer op: Liggende ketel

john
Deelnemer

Reject wrote:

Ik denk dat het voor de retourbuisjes juist geld hoe meer hoe beter ipv hoe groter hoe beter ??

Rekenkundig hebben meer buisjes meer oppervlak tenminste.

Bij een stoomloc ga ik ervan uit dat deze wordt gestookt met kooltjes en niet met gas.

Voor kooltjes heb je inderdaad een grotere vuurhaard nodig, bij gas is een kleine pijp voldoende lijkt mij.

Dus die stoom door de schoorsteen is om een betere trek te creeeren, nooit geweten.

Ik neem aan dat het een aparte stoomvoeding is en niet vanaf de werkdruk genomen (?)

Ik ga er vanuit dat je een liggende ketel voor in een boot wilt hebben.

Ook als je met gas of spiritus gaat stoken is het goed om vlampijpen te gebruiken.

de sirius is een snellopende stoommotor als ik het goed heb, dus daar gaat de nodige stoom doorheen denk ik.

dus hoe meer verwarmt oppervlak hoe beter.

Of veel kruispijpjes in je vlambuis plaatsen, zo creer je veel circulatie in het water waarmee de stoomproductie beter wordt.

over de schoorsteen / trek.

Zoals al staat beschreven wordt de uitlaatstoom van de cilinders naar een nozzle in de schoorsteen geleid, grofweg heeft die nozzle een opening van 1/4 van de zuigerdiameter bij een 2 cilinder machine.

bij stilstand zorgt een aparte “blazer” voor de trek in de schoorsteen.

stoom wordt middels een afsluiter op de ketel naar de schoorsteen geleid waar een leiding recht in het hart van de schoorsteen naar boven blaast door een opening van circa 0,5 / 0,7mm.

hierdoor onstaat er trek door je vlampijpen/ vuurgang / etc.

het is goed mogelijk dat de brander in de ketel niet goed wil branden doordat er te weinig trek is.

met een blazer los je dit op.

kijk maar eens op een stoomdag bij de kolengestookte modellen, daar wordt eerste een electrische ventilator op de schoorsteen gezet om de nodige trek op het vuur te krijgen.

zodra er stoom in de ketel is, zeg maar 1 bar, dan neemt de blazer de taak van de ventilator over.

ook bij kleine gas gestookte locomotieven in spoor 1 wordt gebruikt gemaakt van een ventilator bij het opstoken, de gasbrander heeft gewoon trek nodig om goed te branden, ook daarbij geldt, zodra er stoom is neemt de blazer het over, als men de locomotief laat rijden wordt de blazer dichtgezet en doet de uitlaat stoom het werk.

zoek eens op internet naar een “schotse ketel” misschien heb je daar iets aan voor in de boot, in vereenvoudigde vorm kan zo`n ketel veel stoom produceren op een klein vloeroppervlak met een relatief grote waterinhoud.

Scroll naar boven