Reageer op: Liggende ketel

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels Liggende ketel Reageer op: Liggende ketel

Gompy
Deelnemer

Van commentaar wordt ik niet warm of koud, maar het moet wel steekhoudend zijn en op feiten gebasseerd.

Wanneer we messing gaan *ontzinken* blijft er koper over, en wat schets mijn verbazing, koper mag wel weer ?

Blijkbaar is dat boekje geschreven door iemand met weinig vestand van materiaalkennis cq chemie.

Het doo zetten van vouten bij vertalingen of handleidingen is heel normaal in de hobby omdat het allemaal hobbyisten zijn die gebruik maken van elkanders *kennis*.

Wanneer ik op de websites kijk van Econost en / of Kiwa zie ik niets anders dan afsluitens / kleppen / koppelingen enz van messing welke geschikt / gebruikt zijn in stoomketels, kijk maar eens naar je eigen CV-ketel.

Wilesco, Cheddar, Stuart, ze leveren allemaal ketels en appandages van messing / brass.

Daarbij is messing *langdradering* van structuur en brons *kortdraderig*.

Bij messing draaien krijg je mooie krullen, bij brons breken de krullen en krijg je schraapsel.

Maw, brons is een brose materiaal en beslist ongeschikt als ketelwand oid, het zou breken bij de minste belasting.

Mijn pijplaatjes zijn 2mm dik, de ketelwand zelf ruim 2,5mm.

Stoom drogen gaat altijd gepaard met uitzetting, omdat stoom waterdamp is.

*Droge* stoom heeft een volume van 1300x water, waarbij je er van uit mag gaan dat stoom uit de ketel nog altijd 60% waterdamp is.

Voor de rest zie PM

Scroll naar boven