Reageer op: Liggende ketel

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels Liggende ketel Reageer op: Liggende ketel

Gompy
Deelnemer

OK, teveel pijpjes is geen probleem aangezien ik toch al een aantal pijpjes moest vervangen die tijdens het solderen zijn gesneuveld.

Ik ga terug van 54 pijpjes van 3mm inwendig naar ~20 pijpjes 5mm inwendig.

Licht hellende pijpjes zullen het niet hoeven te worden, de pijpjes zijn maar 15cm lang en ben niet bang dat de rookgassen zullen blijven hangen in de pijpjes.

Mijn gedachten zijn, er is trek en vanaf de brander staat er een lichte druk achter de rookgassen, maar ook de lengte is zeer kort in tegenstelling van een echte ketel waar de pijpen meestal een paar meters lang zijn.

Dan kom ik toch weer terug op dat brons of messing.

Ik heb een messing keteltje van mijn vader wat minstens 70 jaar oud is.

Dit was een schoolproject en heeft de tands des tijds glorieus doorstaan ondanks onze (ik en mijn broertje) mishandelingen.

Soms laat ik het nog even lopen waarbij ik totaal niet bang ben dat er gaten in zullen springen en dat terwijl het materiaal van het keteltje amper dikker is dan 1mm.

Tevens is brons slecht tot niet met zilver te solderen omdat het tin verbrand bij 600 a 700 graden (de temperatuur die nodig is om zilver te kunnen solderen.)

Ook zal bij het vormen van het brons scheurtjes ontstaan omdat tin nu eenmaal geen structuur heeft om te vervormen, te korrelige structuur.

Eea wat ik hier boven heb geschreven is ervaring opgedaan bij pompen en schroeven.

De messing giethuizen waren nauwelijks aangetast terwijl de bronzen lagerschalen finaal opgevreten waren.

Dat appendages nooit van messing gemaakt zijn bestrijd ik ten zeerste.

In oa de Econosto en Wika gidsen staan pijl / kijkglazen die volledig van messing zijn gemaakt, net als de ketelaftapkranen, manometers enz.

Men kan hooguit kiezen uit RVS of messing, maar brons komt niet in het rijtje voor, hooguit een bronzen spindelafdichting wordt genoemd.

Scroll naar boven