De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Werkplaatstechniek › Afsteken › Reageer op: Afsteken
Ben nieuw hier op deze site, dus effe toelichten wie ik ben.
woonachtig in Diepenbeek/belgium, van beroep gewezen diesel/revisie monteur.
Nou dat ik meer tijd heb, hou ik mij bezig met het metaal gebeuren.
Heb mij een werkplaats ingericht met de nodige metaalmachines voor wat leuks te maken.
Ik heb het onderwerp ” afsteken ” effe gevolg….effe een bescheiden reactie hierop…….
uit ervaring weet ik dat de vrijloophoek van de steekbeitel in functie moet zijn van het te bewerken materiaal..koper is geen automaten staal of dergelijke, de draaisnelheid kun je het beste standaard de 1/2 van de nominale V snelheid kiezen….kun je altijd nog verlagen of verhogen in functie van het snijbeeld..
Of een bank het steken aan kan, ligt aan heel wat parameters
is alles spelingsvrij ,stabiel genoeg, dwarsspindel , beitel te zwak ( doorbuigen)..enz…
Het meest voorkomend probleem is dat de dwarsspindel niet spelingsvrij is, het gevolg is dat bij een te kleine voeding de beitel binnen het bereik van de speling zich beweeg ….gevolg hij hapt .
Meestal als de beitel de juiste vrijloop heeft, kun je gewoon “doorduwen”.
je ziet het aan de spannen…mooie krullen, dan zijn alle parameters goed, begint hij echter te knabbelen ?…meestal de vrijloop niet goed
zelf heb ik hier een emco maximat super 11, een quantum D320x920 en een HarrisonM300 staan.
Nou,…voor het verschil even toe te lichten in stabiliteit en steekbeeld van deze banken..
is het natuurlijk een hemelsbreed verschil in stabiliteit tussen deze banken.
De emco kan licht steekwerk aan, als ik breder als 2mm beitel gebruik…Ja, dan gaat hij ook happen.
De Quantum…ja, dat is een verhaal apart.
de stabiliteit en degelijkheid/nauwkeurigheid kan gewoon niet op tegen emco of Harrison
Eigenlijk wil ik aan jullie zeggen,…..draaibanken die verkocht worden aan zeer aantrekkelijke prijzen uit landen achter de horizon…..?? is niet altijd “het”.
Natuurlijk je koop altijd een bank in functie van de geldbeugel, en voor wat hij moet dienen.
Maar als de hobby wat gedevalueerd is, dan kom men er achter dat de bank niet meer aan de eisen voldoet.
doordat ik in de mogelijk ben voor de verschillen in degelijk aan huis in praktijk na te gaan kom je erachter dat je beter onmiddellijk een degelijke bank kunt kopen die wel aan de ( toekomstige ) verwachtingen voldoet.