Reageer op: Afsteken

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Afsteken Reageer op: Afsteken

#3556
rollementje
Deelnemer

Wat Eddy beschrijf klopt….voor gewone draaibeitels.

Voor afsteken is het het iets anders.

Voor hardere staal soorten hou de vrijloophoek in de buurt van een 6°à7°….bij het afsteken gaat deze hoek de schil dikte bepalen.

Voor het steken vloeiende te laten gebeuren , snijvlak (horiz) onder een hoek van een 8°….aan de linkse kan of rechtse kant van de beitel slijpen.

De twee hoekje (horiz ) van het snijvlak, hou je héél even tegen de steen, zodoende dat deze gebroken zijn ..

deze slijp wijze heeft dan eigenlijk drie snijvlakken , het hoofdsnijvlak staat onder een hoek van rond de 8°…..wat het schillen makkelijker maakt.

Voor lichtere banken zou ik niet verder gaan dan een 2à3mm beitel breedte.

2mm is voor max 50mm diameter / 3mm 75mm / .

De beitel altijd goed loodrecht op het stuk zetten.

Bij diepe steek groeven, altijd de groef dubbel zo breed maken als het snijvlak……zeker 50% van de diameter…..is dat de spanen/beitel nooit kunnen vastlopen……door uitzetting van het werkstuk en beitel .

Scroll naar boven