Reageer op: Afsteken

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Afsteken Reageer op: Afsteken

Joey
Deelnemer

Afsteken is gewoon gaan met de banaan.

Zelf zit ik op de opleiding instrumentenmaker te leiden, en nee daar leren ze je dit niet:

Zelf steek ik alles met beitelplaatjes van sandvik.

ik ga uit van staal, dit omdat dit het meest voorkomende en hardste/taaiste materiaal is wat je dagelijks gebruik:

1-40mm rond de 500 toeren (hangt van je bank af hoe dicht hij er in de buurt kan komen

40-100 rond de 300

en groter….nouja wie moet dat afsteken? dan zaag je het meestal.

Zet de steekbeitel net iets verder dan dat je moet steken, zodat het product langer word. Zet de bank aan en draai met een soepele en vooral gestaagde beweging in 1 x tot ongeveer de helft van je materiaal, piepen kraken en aangewante geluiden/trillingen je bank kan dat heus wel hebben.

Hierna zet je je beitel op de af te steken lengte, en steekt de rest van het materiaal door. Vaak omdat het product wat af word gestoken niet beschadigt mag raken leg ik er net voordat hij er af valt (meestal rond de 2-3 mm wat nog over is) een doek onder, hier komen wat spanen op maar dat zal altijd minder zijn dan dat hij in je spanenbak zelf valt!

De meesten zijn het met mij oneens over deze manier van afsteken, maar afsteken is 1 van de ergste bewerkingen netzoals boren, en dus moet je niet bang zijn voor gepiep en rare trillingen.

Echter raad ik dit niet aan bij een hele lichte machine, daarmee zou ik zelf met hss afsteekbeitels werken en hele lage toerentallen.

Scroll naar boven