Reageer op: beitelsetje hoe en wat ?

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek beitelsetje hoe en wat ? Reageer op: beitelsetje hoe en wat ?

#3621
Alex
Deelnemer

Als je met een beitelplaat gaat “kietelen” over je materiaal, krijg je bijna altijd een ruw oppervlak.

Met een beitelplaat moet je proberen om meteen op de maat te draaien, en niet later nog proberen om bijvoorbeeld 0,1mm van de diameter af te halen. De plaat creeert dan veel wrijving, waardoor je oppervlak ruw wordt.

Roy[/quote]

Sinds een klein jaar gebruik ik beitelplaatjes naast gewone hss beitels. Ik ben het met Roy eens, een plaatje moet een veel grotere aanzet hebben dan een gewone beitel, en ook je laatste snee moet groter zijn dan we tot nu toe gewend zijn. In het begin was ik ook te voorzichtig en dan werkt een plaatje niet. In de industrie is een aanzet van 3 tot 10 mm heel normaal maar dat kunnen onze machines niet trekken. Meestal gebruik ik een aanzet van 1 รก 2mm in staal en een veel hoger toerental. Gevolg is wel dat de spanen gloeiend heet worden maar dit voert dan ook gelijk warmte van de beitel af, en het werkt natuurlijk lekker snel. Het gebruik van koelmiddel of olie heeft voor ons niet veel nut, bij onze relatief kleine aanzet gaat je beitel dan eerder glijden dan snijden, bij de grote industrie machines ligt dat natuurlijk anders. Beitelplaatjes zijn heel goed bruikbaar maar je moet er wel mee leren werken en niet te benauwd zijn.

Groeten Alex

Scroll naar boven