De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Werkplaatstechniek › Automatische voeding op Opti BF20 >update 14-11< › Reageer op: Automatische voeding op Opti BF20 >update 14-11<
het worden idd allemaal conrad delen. Een transmissiemotor (1:50) met een tandriem-eindoverbrenging naar de as van de machine. Maximum koppel wordt 2,75Nm (op de as van de tafel) bij een maximum voeding van 360mm/min. Eilgang zit er niet op.
Het viel niet mee om een motor te vinden die:
-betaalbaar is
-sterk genoeg
-genoeg snelheid bij een groter koppel
Daarnaast heeft zo’n 12V motor nogal wat stroom nodig (12A max) Hier was geen kleine inbouwvoeding voor te krijgen. Ik heb ervoor gekozen om een voeding van 6A te nemen, waarmee ik net de bovenstaande gegevens kan halen. Maar 2,75Nm bij 360mm/min lijkt me genoeg voor de BF20. (een cnc aandrijving van optimum zelf levert ook 2,75Nm)
Het snelheid wordt regelbaar van 0-360mm/min. Daarnaast komt er een schakelaar in te zitten voor linksom-uit-rechtsom.
e.e.a. wordt ingebouwd in een metalen kastje, met evt opdrukken bij de schakelaar en potmeter. Dit kastje komt weer op een alu frameplaat, waar alles op gemonteerd zit. (zodat je er altijd inkunt, zonder alles te demonteren.)
Verder komt er in het kastje nog een kleine ventilator, om de voeding te koelen.
Wordt vervolgt
Roy Wilms