Reageer op: Info Gezocht 4F 0-6-0 Loc (& NS 3400)

De nieuwste berichten Forums Locomotieven en spoorse zaken Spoor 1 Info Gezocht 4F 0-6-0 Loc (& NS 3400) Reageer op: Info Gezocht 4F 0-6-0 Loc (& NS 3400)

Alex
Deelnemer

hoi Erik,

Laat je niet afschrikken door Engelse maten. De eerste loc die ik bouwde, zo’n 20 jaar terug was een Juliet volgens….juist ja, Engelse tekeningen. Voor een deel heb ik Engelse maten gewoon aangehouden maar bv assen heb ik omgezet naar mm maten zodat ik normale maten assenstaal en ruimers kon gebruiken. Ook tap gaten zijn om te zeten naar metrisch. Zo gebruik je voor 1/4″ 6mm en voor 3/8 8mm. Er zit dan een paar tienden verschil in maar dat maakt voor de werking van een loc niets uit.

Metrische tekeningen zijn denk iets van de laatste 10 jaar, en omdat veel materialen en apendages voor onze hobby uit Engeland komen zul je toch vaak het Engelse maatstelsel tegenkomen. Eigenlijk is alles wat je in metrisch kan kopen in Engeland gemaakt voor de export naar Europa,vaak met een export prijskaartje er aan. Zelf gebruik ik voor veel appendages nog steeds Engelse schroefdraad omdat er 20 jaar terug geen appendages te koop waren in metrisch. Ik heb indertijd Model Enginering (ME) tappen en snijplaaten gekocht en vind het nu zonde van het geld om die allemaal te vervangen door Metrisch fijn (Mf). Voor b.v. een manometer of injecteur kan je nu bij de Engelse leveranciers kiezen of je ME of Mf wilt hebben,maar nogmaals, voor de werking maakt het niet uit.

Groeten Alex

Scroll naar boven