Reageer op: Freesbanken

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Freesbanken Reageer op: Freesbanken

trix
Deelnemer

goedendag daar ben ik weer en ik hoop met een nuttige vraag.

als ik het antwoord lees van arnoldS dan zou ik graag een boor/freesmachine willen hebben met spantangen. deze spantangen lopen op in stappen van 1 mm, teminste dit begrijp ik als ik bv op de site van buitelaar kijk, hoe dan ook als ik dan wil boren met bv. 4,8 mm dan kan ik met deze spantangen niet uit de voeten.

dus ik moet die boor zien op te spannen maar hoe ?

als ik een gok mag doen dan denk ik aan 2 opties

1 – een boorkop met een cilindrische opname van bv 16 mm. zodat deze in de spantang van 16 mm geklemd kan worden. nadeel is dan dat je veel lengte in de Z-as moet hebben omdat de boorkop met boor nog onder de spantanghouder uit komt.

2 – een boorkop met dezelfde opname als de spantang houder.

ik denk dat optie 2 de meest gangbare is maar optie 1 komt mij beter uit omdat ik vrij goedkoop een spantang + spantanghouder kan aankomen maar niet het deel waar deze houder ingaat.

deze houder heeft trouwens aan de bovenkant van de opname een ronde kogel waarmee hij in de inwendige opname word getrokken, dit ter informatie mischien dat dit iemand van jullie iets zegt.

ik speel namelijk met de gedachten om een kruistafel te kopen en de freeskolom zelf te bouwen, dit omdat ik de duurste delen van zo’n freeskolom ( spantangen/houder – motor – freq.regelaar ) `goedkoop aan kan komen of al heb.

ieder die reageert bij voorbaat dank.

Scroll naar boven