Reageer op: Probleem met draaibank

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Probleem met draaibank Reageer op: Probleem met draaibank

Alex
Deelnemer

hallo Erik,

Laat je vooral niet ontmoedigen, zelfs voor ervaren mensen is steken op de draaibank soms tricy en iedereen breekt dan ook wel eens een beitelpunt. Degene die nu beweert van niet draait weinig of steekt nooit. Zelf gebruik ik vaak een 2mm brede mesbeitel in houder, die zijn makkelijk te slijpen. Zorg dat je beitel scherp is en zet hem goed op centerhoogte, mag iets erboven maar niet eronder. Verder steek ik meestal een groef die 1,5 tot 2 maal zo breed is als de beitel, kost wel wat materiaal,maar je loopt minder snel vast, gewoon een paar mm diep steken, beitel in de lengte richting verplaatsen, weer steken enz. Op die manier graaf je gewoon een diepe groef door je materiaal heen. Verder is mijn ervaring dat, als ik een keer vast loop de v snaar van de motor doorslipt wat mij die split second geeft om te reageren. Niet bang zijn ,maar draag wel een goede veiligheidsbril.

Wat olie aangaat, kijk eens bij een landbouwmechanisatie bedrijf die hebben olie van verschillende diktes en daar ben je heel wat goedkoper uit, dan bij de machinehandelaar, en anders kan iedere garage dikkere olie voor je bestellen

groeten Alex

Scroll naar boven