1e Ketel hardsolderen

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels 1e Ketel hardsolderen

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    StuartSteam
    Deelnemer

Ik ben mijn eerste ketel aan het hardsolderen.
    Het is een 4″ dia Kennions ketel met 25 vlampijpen.
    Dit is mijn 2de ketel, de eerste kreeg ik niet dicht.
    Deze had ik vrijwel direct dicht en kon ik de hydrolische test doen. Hij moet 160psi voor 15 min aan kunnen. Bij de eerste test zweette hij alleen rondv1 buis.

StuartSteam
    Deelnemer

fotos

Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
    StuartSteam
    Deelnemer

Forum werkt niet goed, wanneer ik een bericht bewerk is na verzenden het getypte bericht weg…
    Nogmaals..
    Nadat ik de lekkende vlambuis had solderer en de schroefdraden afgedopt had met loctite, zakte hij weer weg in druk. visueel geen lekkage te zien.
    Na een paar keer de ketel weer op druk gezet te hebben, ging de fundatie rind zweten… echt minimaal, je mag het geen lekken noemen.
    ik heb gesoldeerd met easyflow flux en silverflow 55 en gezuurd in een citroenzuur bad.
    Nu kan ik wel weer het lek dichten, maar zou graag willen weten wat ik fout doe? ik verdenk de hydroliekpomp ook van lekken? is dit de juiste pomp voor deze klus? wie help t me vooruit, ik zie het ff niet.

Rene Witteman
    Deelnemer

Beste?,

Het is op de fotó’s niet goed te beoordelen wat je fout (niet goed) hebt gedaan.
    Het ziet er niet goed gevloeid uit. het koper met bijbehorende solderingen zien er erg vuil (verbrand) uit.
    Ik soldeer met flux 6 en zilverhoudend soldeer 55%. zuren met verdund zwavelzuur. De ketel komt er dan maagdelijk uit. onderdompelen als hij nog een graad of 40 is.

we kunnen er mogelijk samen een keer naar kijken. Waar woon je? of kun een keer naar naar stoomgroep Radingspoor komen?

groet Rene Witteman Voorzitter Rading spoor

Rene Witteman
    Deelnemer

Wat betreft je perspomp, er zou een naaldafsluiter geplaatst moeten worden tussen de meter en perspomp.
    Als de ketel op druk is de naaldafsluiter sluiten, dan lekt het niet langs de plunjer.

Zweten of lekken is om het even, lek is lek.
    Gewoon proberen de boel te herstellen, er altijd wel hulp.

gr Rene

StuartSteam
    Deelnemer

Hi Rene,
    Het zou fijn zijn als je eens kritisch naar mijn ketel kijkt en van tips voorziet. Naar mijn gevoel zit ik er niet ver van een goede ketel af. maar idd. lek=lek. vandaar mijn vraag hier ook.
    Op bovenstaande foto’s heb ik hem maar kort in het zuurbad gehad.
    De ketel had ik geheel ingepakt en alleen de bovenzijde is verwarmd. Zou hij dan al te heet zijn geworden?
    Ik woon in Arnhem, maar rij graag een stuk voor wat tips&tricks.
    gr. Joep

Rene Witteman
    Deelnemer

Ik woon in Leersum dus niet al te ver aan de A12. Je bent welkom wanneer het je uitkomt.
    Neem even contact op met: info@radingspoor.nl en geef dan even aan dat je graag contact wil met de voorzitter. Het is niet verstandig hier emailadressen uit te wisselen.

ik zal aangeven dat je contact opneemt.

gr Rene

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven