1e ketel solderen

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels 1e ketel solderen

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #1882
    StuartSteam
    Deelnemer

    Ik ben denk ik een van de jongere leden en ik ga mijn eerste koperen ketel zilver solderen.

    Het is een 4 inch dia Kennions kolen gestookte boiler.

    Er zit een goede beschrijving bij uit model engineer.

    Maarrr hier staat dat alles een ” snug fit” moet hebben. (Vertaling strakke passing).

    Op YouTube zie ik dat ze dit juist niet doen. Mag allemaal net niet klemmen.

    Wat raden de ervaren ketel bouwers onder ons mij aan?

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
    #11609
    Rene Witteman
    Deelnemer

    Kijk maar eens even op een eerder gepost bericht, hier staat veel info op ook van mij:

    https://forum.onderstoom.nl/topic/hardsolderen-van-ketel/

    groet René

    #11610
    skylarc
    Deelnemer

    Snug fit means a good fit in this case. For silver solder to work there must be a small gap .05mm or so, that capillary action will let the solder flow through. You will need a lot of heat to be able to do this boiler, a brazing hearth will help to keep the heat in. If you have oxy propane that’s even better. Your work looks good. I have a 6″vertical boiler. Good Luck. Noel.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven