1ste zelfbouw stoomachine

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels 1ste zelfbouw stoomachine

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 45)
  • Auteur
    Joey
    Deelnemer

Hallo allemaal,

Ik ben hier net nieuw, maar dat weerhoud mij er niet van om gelijk mijn machine aan iedereen te laten zien. En hopelijk posietief commentaar te krijgen op mijn plan(nen).

Ik bouw een simpele oscillerende 1 cilinder.

Doordat ik zelf thuis een draai/freesbank heb kan ik al mijn vrije uurtjes in mijn machine stoppen :P 🙄 (vind mijn vriendin minder leuk)

[img]http://i3.photobucket.com/albums/y56/AMd-Ghost/completecilindergeassembleert.jpg[/img]

Dit is de “CAD” eigelijk SketchUp tekening ervan (voor diegenen wil ik de echte tekeningen ook nog wel even in dit topic zetten)

Ik heb net de cilinder en 1 cilinderdeksel klaar, er moeten alleen nog gaten in voor de bevestiging en stoom aan/afvoer.

Ik wil de gehele machine van alu bouwen, en evt. de zuiger van brons ivm. slijtage.

De ketel ben ik nog mee bezig, dit word waarschijnlijk een dikwandige gelaste staande boiler.

Job
    Deelnemer

Moi, Joey

Als je machine straks gereed is, zal ze je zeker prijzen hoor! :D

Prima ontwerp om mee te beginnen!!!, mijn eerste was de Dreumes……

Alleen, zou ik niet te veel aluminium gebruiken!!.. helemaal niet voor de spiegel, en spiegel-platen en cilinder…..!

Messing (voor frame) is beter en mooier.

Voor de cilinder kun je (het beste) brons nemen

(evt. een zuigertje van alu.(alu-br) kan nog maar….pff.)

Geweldig leuk machientje!!

Ook met de in (of uit)-laat aan de zijkant ……. had ik nog niet eerder gezien 😳 …..mooi man!

Veel bouw-plezier!!

Joey
    Deelnemer

Hey Job,

Ik bouw hem ook niet volledig uit alu, er komt idd een bronzen zuigertje in.

Verder word het krukas lager van messing en de krukpen ook.

Ik ben nog niet aan het frame begonnen, dus kan het evt nog van messing maken:)… het enige is dat er wel altijd veel hete stoom doorheen komt bovenin. Is dat erg? omdat ik vaak lees dat als je je stoommachine vaak aan hebt messing niet de beste oplossing is ivm. brosheid.

Ik weet niet hoe deze machine heet (gewoon onder de naam “free drawing steamengine) Maar ik noem hem

Otto!

Joey
    Deelnemer

Intussen heb ik een zuigertje, een zuigerstang en een vliegwiel gemaakt.

Ik had gister een stuk messing van 8 mm dik.. dit was alleen niet egaal, dus ik zou het even afvlakken… nu heeft de plaat een ongelijke dikte. Ik zal vandaag op mijn werk even nieuw zoeken:)

De zuiger gaat zo soepel dat je hem amper hoort, en je voelt ook geen ongelijkmatigheden :)

Rene
    Deelnemer

Joey wrote:

Intussen heb ik een zuigertje, een zuigerstang en een vliegwiel gemaakt.

Ik had gister een stuk messing van 8 mm dik.. dit was alleen niet egaal, dus ik zou het even afvlakken… nu heeft de plaat een ongelijke dikte. Ik zal vandaag op mijn werk even nieuw zoeken:)

De zuiger gaat zo soepel dat je hem amper hoort, en je voelt ook geen ongelijkmatigheden :)

En ondertussen alweer meer onderdelen klaar ?

M.vr.gr.

Rene

Joey
    Deelnemer

Jazeker alleen ik wacht nog heel even met posten.

Morgen word mijn Ketel gelast door een leraar/vriend van mij, hij heeft naast school een 1 mans bedrijf waar hij boten van 6 meter last (allemaal aluminium) en hij wou mijn ketel wel in elkaar lassen :)

Ik ga iedereen versteld doen staan met mijn ketel, omdat het een ontwerp is dat (ik weet het nog niet zeker) misschien iets minder effectief is als een buisketel. Maar zeker veel opp. heeft die in aanraking komt met de vlam.

Ik denk erover om een spiritus brander te gaan gebruiken in het begin. Later wil ik graag overstappen op gas, of moet ik dat gelijk doen? iemand een tip?

Joey
    Deelnemer

Hallo,

Ik heb de ketel afgeleverd, op het laatste moment heb ik nog een aanpassing gedaan aan het ontwerp.

[img]http://i3.photobucket.com/albums/y56/AMd-Ghost/DSC00461.jpg[/img]

Dit is de ketel zelf, In het midden zit een doorlopende buis van 20mm rond.

Eronder komt een gas brander denk ik, ik moet alleen nog even een goeie tekenening hebben van een brandertje. In het begin stook ik denk ik met spiritus.

Eromheen komt een grotere alu. buis, met isolatie aan de buiten en misschien binnenkant. En daaromheen wil ik graag van die mooie houten llatjes hebben.

Alex
    Deelnemer

Hoi Joey

Nu ik dit topic zie begin ik iets te snappen van jouw buis verhaal.

Ik wil je beslist niet ontmoedigen maar ik dacht niet dat aluminium als ketelmateriaal toegestaan is. Ik adviseer je dan ook om contact op te nemen met één van de ketelinspecteurs van de club, zie Stoomgroep Holland onder de kop veiligheid. Het zou jammer zijn als je straks een ketel hebt die niet goedgekeurd wordt of een stookverbod krijgt.

Ik ben zelf bezig met een stalen ketel en daarvoor gelden zoveel regels en eisen dat het papierwerk meer tijd kost dan de ketelbouw, kijk maar eens op mijn site.

Groeten Alex

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 45)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven