De nieuwste berichten › Forums › Locomotieven en spoorse zaken › 3½", 5", 7¼" spoor › 3.5 inc
- Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 17 jaren, 8 maanden geleden door
Anonymous.
- AuteurBerichten
- 14 mei 2005 om 18:08 #134
Arjan Korterink
DeelnemerHallo, Ik heb besloten om een 3.5 inc loc te gaan bouwen.
En zit te denken aan de loc Gezina/Catja.
Het wordt mijn 1e loc van deze grote.
Mijn vraag is of deze loc geschikt is om als 1e model van 3.5 inc?
Groeten Arjan
31 augustus 2005 om 10:45 #2146Anonymous
DeelnemerArjan Korterink wrote:Hallo,
Ik heb besloten om een 3.5 inc loc te gaan bouwen.
En zit te denken aan de loc Gezina/Catja.
Het wordt mijn 1e loc van deze grote.
Mijn vraag is of deze loc geschikt is om als 1e model van 3.5 inc?
Groeten Arjan
Tis nu meer dan 1 jaar na de post van dit onderwerp maar toch wil ik even antwoorden.
In principe is de “Gezina” een leuke locomotief om als 3,5″ project te gaan bouwen, let er wel op dat als “beginner” er toch een redelijke draaibank en liefst een freesbankje in de werkplaats moet staan.
Ook alle basis vaardigheden van het metaal bewerken moeten wel aanwezig zijn maar als er al wat stationaire machientjes + keteltjes zijn gebouwd mag de Gezina geen grote problemen geven, al doende leert men en je wordt vanzelf inventief genoeg om eventuele problemen op te lossen.
Werk wel netjes en raffel niet af, neem de tijd voor alle bewerkingen, hoe netter je bouw hoe beter het resultaat zal zijn.
Hoed er wel rekening mee dat als je tot nu toe alleen maar “kleine” machientjes hebt gebouwd dat een 3,5″ smalspoor model een stuk bewerkelijker is, materialen zijn dikker/zwaarder/groter en vergen meer tijd om te bewerken.
Laat dit je echter niet weerhouden want zelf iets maken dat werkt en waar je eventueel mee kan rijden geeft een enorme voldoening en zin om aan een volgend project te beginnen waarbij je tevens je opgedane ervaring goed kan toepassen.
5 oktober 2005 om 15:02 #2147Anonymous
DeelnemerVanuit rijderservaring zou ik niet snel adviseren om een Catja, Gezina, Gea op 3,5 te bouwen. Vooropgesteld dat het een fantastisch leuk lokje is, is het zeker geen comfortabele locomotief om op 3,5 mee te rijden. De ervaring leert dat je zonder de andere rijders op te houden nauwelijks op schaalsnelheid kunt rijden en het model voor hogere snelheden niet ontworpen is. Deze ervaringen hebben er toe geleid dat ik aan een Simplex begonnen ben, een krachtige C tenderloc op 5″. Inmiddels heeft zij met succes proefgereden. De Simplex is zeker niet meer werk dan een Gea, behalve een extra as (of je nu 3,5 of 5″ bouwt de handelingen blijven hetzelfde) en je hebt een grotere lok.
Veel succes en plezier
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.