De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Stationaire machines › 3 cilinder scheepsstomer
- Dit onderwerp bevat 40 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 8 maanden geleden door
Joey.
- AuteurBerichten
- 10 januari 2008 om 18:38 #459
Joey
DeelnemerHallo Mede-Stomers, Ik weet niet zeker of ik mij al eens had voorgesteld, dus dan doe ik dat hierbij eerst even!
Ik ben Joey Poortman 19 jaar oud en woonachtig in Den Haag. Samen met mijn vriendin doe ik de opleiding Instrumentmaker te Leiden aan het LIS (Leidse Instrumentmakers School)
Sinds dat ik in groep 8 op de basisschool op een schoolreisje in Engeland mee mocht bij de machinist in een, toen natuurlijk al helemaal, mooie en grote loc. ben ik geinteresseerd in stoom. Niet zo zeer in loc’s, meer in stoomboten.
Doordat ik op mijn vooropleiding (verspaning voorheen machine bankwerker) veel heb geleerd over metalen, en ook omdat mijn vader al zijn hele leven draaibanken ed. om zich heen heeft, zag ik de kans om zelf een stoommachine te maken.
Op dit moment leg ik de laatste hand aan een hele kleine 1 cilinder, dit is meer voor mezelf om het principe makkelijker voor ogen te zien en natuurlijk omdat ik het ook leuk vind om te maken.
Echter ben ik nu op een zodanige positie dat ik alles kan solderen, verspanen en vooral kan leren op school, dat ik aan een 3 cilinder wil beginnen. Hiervan heb ik nog geen boeiende tekening gevonden, mede doordat veel machines “te simpel” eruit zien. Ik vind dat een stoommachine in een schip, er ook uit moet zien als een scheepsmachine!
Hierdoor ben ik onderhand zelf begonnen met een tekening, dit is allemaal nog lekker primitief in Sketch up. Ondertussen als de tekening wat vorderd zet ik het over in Mechanical desktop aka autocad.
Natuurlijk weet ik niet alles, daarom wil ik graag hulp en als tegenprestatie een mooie machine kunnen laten zien op een bijeenkomst van de stoomgroep!
Genoeg gepraat over wat ik wil, hier een plaatje van wat ik tot nu toe ongeveer heb uitgedacht:
[img]http://i3.photobucket.com/albums/y56/AMd-Ghost/onderbouw.jpg [/img] [img]http://i3.photobucket.com/albums/y56/AMd-Ghost/onderbouw2.jpg [/img] Dit is nogsteeds een schets van de onderbouw. Mijn bedoeling is om in de ruimtes tussen de lagerblokken en de armen van de krukas de excentrieken van de stoomschuiven te plaatsen. Ik weet nog niet zeker of ik daarvoor nu genoeg ruimte over heb gelaten, maar dat kan ik altijd nog aanpassen.
[img]http://i3.photobucket.com/albums/y56/AMd-Ghost/krukas.jpg [/img] Detail van de krukas.
Mijn bedoeling is om de gehele krukas te lageren met duurzame kogellagers voor lagere toerentallen maar veel belasting, dit ivm het idee dat deze machine niet boven de ? 1500 toeren gaat lopen.
Ik zit nog te twijvelen over de stoomschuiven, de ene machine heeft een as die verticaal beweegt en zo de 2 poorten naar de zuiger afsluit of openzet. De andere heeft er een soort vierkante schuif, mij lijkt het het makkelijkst het “as” type te gebruiken.
Heeft iemand daar een idee over? welke ik het beste kan gebruiken. Als er schuifkasten bij de cilinders moeten komen zullen deze aan de zijkant moeten omdat ik de machine niet telang wil hebben (liever iets breder).
Naast de machine ga ik een kleine ketel maken van roodkoper samen met een klasgenoot. Dit zal een vlambuis ketel worden met alle appendages die nodig/handig zijn.
Hopelijk zijn er mensen met positief commentaar zodat ik hier een mooie en werkende machine kan maken.
Joey
20 januari 2008 om 11:53 #4106Joey
DeelnemerHallo mensen, wel jammer dat nog niemand gereageerd heeft! Ik heb ondertussen iets veranderd aan de onderbouw, ik heb besloten om aan weerzijde van de drijfstangen geleiders te plaatsen. Hierdoor oogt de machine wel gelijk een stuk lomper maar dat komt vast wel goed.
[img]http://i3.photobucket.com/albums/y56/AMd-Ghost/onderbouwv11.jpg [/img] [img]http://i3.photobucket.com/albums/y56/AMd-Ghost/onderbouw112.jpg [/img] Ik wil hem het liefst laten lijken als een compound machine, maar innerlijk komen er 3 gelijke zuigers in (dit is mij aangeraden door oa. John)
[img]http://i3.photobucket.com/albums/y56/AMd-Ghost/steunpoot.jpg [/img] De schets voor het cilinderblok. Ik zit nog even met hoe ik de schuifkasten wil maken, evt. kan ik het hele geheel in segmenten maken en als laatste af werken met een cnc freesbank om de omtrek “taps” te laten lopen.
Hoe kan ik het beste de schuifkasten innerlijk maken? en welke omkeer beweging is het beste voor dit soort machine?
M.v.g,
Joey
20 januari 2008 om 19:53 #4107Rene Witteman
DeelnemerBeste Joey, Welkom op het stoomforum probeer zoveel mogelijk het forum door te spitten dan zul je op veel vragen een antwoord vinden.
Waarom een stoommachine zelf ontwikkelen als er zoveel tekeningen van zijn te vinden.
Het tekenen van een stoommachine op zich is al een hobby op zich,
je moet overal rekening mee houden want alles moet in elkaar passsen en heeft verband met elkaar.
Wat je nu aan het tekenen bent is zeker geen afwijkend model van wat er al bestaat.
De machine kun je omkeren met de stephenson-schaarverdeeling deze is simpel te maken en werkt perfect.
Probeer eens het boek te pakken te krijgen van Rob van Dort en Joop Oegema
HANDBOEK MODEL STOOMMACHINES.In bovenstaand boek staan veel tekeningen waaronder zo’n model wat je wilt gaan bouwen.
Je kunt hem bv wat opschalen wat hij is niet erg groot.
Hier haal je zeker alles uit wat je wil weten.
Maar in ieder geval ga zeker door met deze mooie hobby.
mvg Rene
20 januari 2008 om 20:00 #4108Joey
DeelnemerHoi Rene, Nou waarom iets tekenen wat al bestaat? ik kan dit als project voor school gebruiken en daardoor hoef ik geen suffe laser-houder te maken waar 50 anderen van worden gemaakt (get the point). En ik snap alles altijd veel beter als ik het zelf gewoon teken, vandaar dat er ondertussen door hulp van een aantal mensen al heel wat klaar is.
Dat boek zal ik zeker proberen te bemachtigen, als dit hetzelfde boek is wat ik al op het oog heb (al die titels lijken op elkaar) dan is dit niet zo’n goedkoop boek, ik ben maar een arme student!
Door John ben ik naar de Hackworth omkeer beweging aan het kijken, ik zal me verdiepen in beide omdat het eigelijk de 2 bekensten zijn.
Wat ik nog wel wil vragen: Is de Hackworth beweging ook voor rc geschikt?
20 januari 2008 om 20:09 #4109Rene Witteman
DeelnemerBeste Joey, OK nu begrijp ik de achter liggende gedachte van het tekenen.
Het is zeker zo dat je alles beter begrijpt als je hem tekend.
Wat betreft de omkeerbeweging dit is te alle tijde aan te sturen door een servo.
mvg Rene
22 januari 2008 om 12:20 #4110john
DeelnemerJuist Hackworth is eenvoudig met RC aan te sturen. servo hevel naar de omkeeras van de hackworth schaar en gaan.
stephenson kan natuurlijk ook, maar Hackworth of Marshall zijn eenvoudig te maken (onder andere maar 1 excentreik ipv 2 bij stephenson).
en bij Stephenson moeten alle scharen door de servo omgezet worden, dat kost wat kracht, Hackworth is in dit opzicht eevoudiger en kost minder kracht voor de servo denk ik.
Marshall omkeerbeweging kent al helemaal geen schuivende delen enkel draaiend/scharnierend, dit kan ook nog een optie zijn.
Mijn wals in aanbouw heeft een Marshall (ook wel Klug genoemd) omkeerbeweging, dit omdat deze snel om te keren is (fast reversible valve gear) en dat is voor een wals die heen en weer rijd wel handig (dit staat zo beschreven in de tekst/uiitleg van het full size model).
22 januari 2008 om 16:28 #4111Chris
DeelnemerIk heb het boek hier voor me liggen(niet gekocht, geleend van de modelbouw vereniging). Het is echt een goed boek met veel duidelijke informatie, ik heb er al veel van geleerd in ieder geval.
De tekeningen zijn wat bij elkaar gepropt op 1-2 pagina’s maar zijn nog wel duidelijk (vooral als je de stoommachine toch ook nog in 3d maakt).
24 januari 2008 om 18:32 #4112Joey
DeelnemerIk ben ondertussen aan het zoeken naar het boek, wou het lenen hier in DH maar het was uitgeleend in 2003…jullie raden het al denk ik. Ik zit zelf aan de Hackworth te denken, deze vind ik er ook wel mooi uitzien en de machine kan korter omdat de schuifkasten aan de zijkant zitten.
Volgens Gompy kan ik hem evt. mechanisch laten omkeren dmv. tandwielen. Echter vind ik zelf dat dan het idee dat het een marine stomer is (ergens ver ver weg) toch niet hierbij passen. Wel ben ik het met hem eens dat het makkelijker te maken is en de machine lager word.
Ik ben nog aan het twijvelen, evt. maak ik ze beide alleen dan word het wel een 2-3 jaren plan.
Hebben jullie nog opties?
Wat kan ik beter doen, schuifkasten of cilinders? Cilinders lijken mij makkelijker te maken, echter ze schijnen moeilijker af te stellen te zijn?
M.v.g,
Joey
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.