De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Algemeen › 3D model
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 10 maanden geleden door
Roy Wilms.
- AuteurBerichten
- 7 augustus 2007 om 19:49 #382
jacco
Deelnemerhallo modelbouwers al een tijdje loop ik te denken om een 3D model te tekenen van een mooie stoomlocomotief
Dit heb ik namelijk van een opduwertje(boot) ook gedaan, waarbij de snijtekeningen van de romp de uitdaging waren.
De stoomloc wil ik zo tekenen dat bv. de bouwvolgorde doormiddel van een animatie zichtbaar worden.
Wie heeft er een mooie stoomloc en wil mij vertellen hoe deze gebouwd moeten worden in de praktijk en welke materialen er gebruikt worden, zodat daarmee rekening kan worden gehouden tijdens het samenstellen in de 3D tekening
8 augustus 2007 om 11:25 #3342Klaas van Gemerden
DeelnemerHa Jacco, Plaats eens een rendering van je opduwertje hier op het forum,
Ik ben benieuwd!
Hoe gedetaileerd wil je die tekening maken? Ik heb eventueel wel engelse tekeningen van verschillende stoomlocomotieven maar ik vermoed dat je opzoek bent naar tekeningen met een metrische maatvoering.
Als je geduld heb dan kan ik je over een paar weken een pdf sturen van een zandlokje.
Ik teken zelf ook regelmatig 3d, met welk programma werk jij?
Tip:
http://www.panyo.com m.v.grt.
Klaas
8 augustus 2007 om 13:12 #3343Frits
DeelnemerHallo Jacco, Voor welke schaal wil je die tekeningen maken? Ik hoop 1:11,3, hoewel dat een lastige maat is.
mvg
Frits
8 augustus 2007 om 19:25 #3344jacco
DeelnemerKlaas leuk dat jij ook 3D tekent, de progamma’s waar ik mee bezig ben zijn Inventor & SolidWorks
Het lijk me leuk om een stoomloc helemaal compleet te teken zodat je kan zien”voordat je gaat bouwen” of alles goed past.
Wat zijn jou ervareingen met 3D tekenen?
Frits
het model wordt 1:1 getekend en later naar elk gewenste schaal terug
gebracht
groetje en bedankt voor de reactie’s[/table][/list]
8 augustus 2007 om 19:43 #33459 augustus 2007 om 06:36 #3346Frits
DeelnemerHi Jacco, Even voor alle duidelijkheid.
Als je een model 1:1 tekent, kun je de
tekeningenweleenswaar naar elke schaal vergroten of verkleinen, maar meestal zijn ze dan niet meer bruikbaar om het model er van te bouwen. 👿 😈 👿 Zaken als boutjes, moertjes, leidingen, profielen en plaatdikten laten zich namelijk niet of slecht verschalen en zeker niet willekeurig.
Vandaar mijn vraag: Op welke schaal teken je het model ten opzichte van de echte locomotief of wil je een model-locomotief in 1:1 tekenen?
Dat laatste doe ik namelijk zelf in schaal 1:11,3. (zie Crompton Class 33 story in dit forum)
Blijft niet te min het bovenstaande verschaalprobleem van kracht. Het is niet eens mogelijk om een spoor 1 tekening te verschalen naar spoor 0 of omgekeerd zonder wijzigingen in de tekening te maken.
😳 😳 groetjes
Frits
9 augustus 2007 om 09:19 #3347jacco
DeelnemerFrits Wat goed dat je deze opmerking over verschalen nogmaals aankaart,
bij het bootje was alleen de plaatdikte waar ik vooraf rekening mee moest houden.
Omdat het in eerste instantie voor mij om het tekenen gaat is de schaal nog niet zo belangrijk, maar als jij iets leuks heb om mee te beginnen hoor ik graag van jou
groetjes jacco
9 augustus 2007 om 13:39 #3348Frits
DeelnemerHi Jacco, Bij het maken van een (3D-CAD) tekening
hoefter geen voorbeeld te zijn. 😯 Het leuke van het tekenen is nu juist dat de tekenaar al werkend een creatie op (papier/beelddrager) zet met de bedoeling dat hij/zij of derden daarvan een model kunnen bouwen.
Tevoren dient de tekenaar dus vast te stellen wat de bedoeling van zijn werk is en daar naar te handelen. Zo heeft het dus geen zin een zodanig klein model te tekenen dat er schroefjes van bv. een halve mm dik in zitten. Dat kun je nog prima tekenen, maar maken ho maar.
😥 😥 En andersom kun je best een oceaanstomer tekenen, maar die bouwt ook niemand na (tenminste…..)
Op jouw vraag of wij iets voor jou hebben moet ik dus eigenlijk een antwoord schuldig blijven, want niemand gaat voor een ander beslissen wat er getekend moet worden. Tenzij je ergens in loondienst als tekenaar werkt natuurlijk.
Zelf heb ik mijn keuze gemaakt voor die Cromton locomotief om een aantal redenen.
Eén ervan was dat ik enige noodzakelijke maten van het origineel bezat en er een flinke hoeveelheid foto’s van op het Web te vinden waren.
Verder een kwestie van smaak en het model lijkt mij zelf wel te bouwen.
Het origineel heb ik nooit gezien, maar het gaat er om wat ik ervan maak.
Hoe kleiner de schaal die je kiest, des te meer details je verliest.Er zijn helaas een bijna onnoemelijk aantal redenen of argumenten die je uiteindelijke keus bepalen.
😯 Veel sterkte bij je beslissing, maar maak er
weléén. Je zult zien dat als je eenmaal bezig bent, dat het tekenen steeds leuker wordt, je heel snel tot de conclusie komt toch beter iets anders had kunnen kiezen.
De één gaat gewoon stug door en de ander begint opnieuw.
🙄 🙄 Dat houdt ons van de straat, zeggen ze.
Frits
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.