4 duims stoomlocomotief

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen 4 duims stoomlocomotief

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 9)
  • Auteur

In verband met een weddenschap met een stoomfanaat wil ik graag weten wat de trekkracht kan zijn van een stoomloc op 4 duims spoor, met machinist van 100 kilogram op een volgwagon.

Heeft iemand een idee??

PS is een druk van 6 bar reeel?

steven
    Deelnemer

6 bar is volgens mij wel réel

vrijerijders
    Deelnemer

4 duim spoor ????

dat hebben we niet

de trek kracht is afhankelijk van veel factoren

gewicht van de lok

grote van de cilinders

gewicht van volgwagen

grote van ketel

grote van exaust

grote van inlaat en meer

dus 1 2 3 is dat niet te berekenen

dan moet het niet 4 maar 5 duims spoor zijn.

De andere gegevens zijn niet bekend en niet bij de andere aprtij op te vragen, ik vraag dus algemene informatie.

vrijerijders
    Deelnemer

vrees dat er dan ook geen zinnig antwoord op geven kan worden

dus ben ik bang dat je de weddenschap niet zal winnen

Jeroen
    Deelnemer

Hééél globaal?

Mijn 5″ lok heeft cylinders van dia 4 cm. D.i. ca 13 cm2. Bij druk van 6 bar dus ca 75 kg. Bij stilstand. Er van uitgaande dat dan één zuiger tegelijk onder druk komt.

Grootte van de ketel doet er niet toe. Die van exhaust en inlaat eigenlijk ook niet, zolang de lok stil staat. Gewicht van de lok wel voor wat betreft de adhesie. Een lichte lok slipt sneller en dan is er geen trekkracht meer.

Een zware lok geeft echter wel meer weerstand om in beweging te komen, ten nadele van de trekkracht. Dat geldt ook het gewicht (en constructie) van de volgwagen en, uiteraard, van de machinist.

Even, weer héél globaal, op mijn geheugen afgaande, als ik, er achter zittende, mijn trein even voortduw om hem (haar) bij de kraan te krijgen, grofweg geschat, een kilo of 10 – 15.

Dus, stel dat van de berekende 75 kg er 40 werkelijk op de zuigerstangen komen te staan, minus 10-15 startweerstand, hou je over 25 – 30 kg trekkracht.

Drie volle emmers water, via een katrol aan de trekhaak, als het ware. Ja, daar kan ik me wel iets bij voorstellen, maar nogmaals, alles met een heel natte vinger.

Heb je hier wat aan?

Jeroen

vrijerijders
    Deelnemer

Quote:

de trek kracht is afhankelijk van veel factoren

gewicht van de lok

grote van de cilinders

gewicht van volgwagen

grote van ketel

grote van exaust

grote van inlaat en meer

dus 1 2 3 is dat niet te berekenen

gewicht van de lok is belangrijk hoe zwaarder hoe meer trekkracht

grote van de cilinders is de kracht weer afhankelijk van de grote van de inlaat en uitlaat van de tegen cilinder

gewicht van de volgwagen weer voor de afname van trekkracht

de grote van de ketel hoe groter hoe langer deze trekkracht kan leveren

exaust is het belangrijk of hij geknepen is of niet dit is weer ten goede van de trek kracht

en zo heeft dat alles wel degelijk te maken met de trekkracht van een stoom lok

wij Hebben deze gegevens moeten aan leveren om te kijken wat de trekkracht van onze lok was en dat was meer dan we dachten

uit stilstand 800 kilo alreeds rollend kreeg die het moeilijk met bijna het dubbele

als je na gaat dat de Gareth in Turnhout met een eigen ledig gewicht van bijna een ton zo goed als 9x zijn eigen gewicht (grofweg genomen ) aan de haak had

in de krapste 17mtr bocht was het over qa trekkracht

dus er spelen allerlei factoren mee

hoe is de baan is het een bocht welke straal heeft deze bocht en nog veeeeeeeeeeelllllll meer

Jeroen
    Deelnemer

Ik neem meteen aan dat het een gecompliceerde zaak is. Zoveel verstand heb ik er nu ook weer niet van. Ik zei al: nattevingerwerk maar ik vind die weddenschap wel interessant.

Mijn trein is overigens maar een 5″ lokje en weegt 45 Kg. Voor het gemak ben ik uitgegaan van een stilstaande lok. Om een schatting wat makkelijker te maken. Maar realiseer me meteen dat er veel zaken een rol spelen. Alleen met die ketelgrootte ben ik het niet eens, die bepaalt wel de duur waarmee getrokken kan worden maar niet de grootte van de trekkracht.

Maar nogmaals, mijn poging was slechts een globale schatting. Volgend rijseizoen ga ik eens experimenteren, kijken of het te meten is. Ik ben wel benieuw wat mijn trein trekken kan.

Jeroen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven