Additieven voor ketelvoedingswater?

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels Additieven voor ketelvoedingswater?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Guzzzy
    Deelnemer

Hallo,

ik heb gemerkt dat mijn stoomketeltje wat last begint te krijgen van aanzetting in de stoompijpjes. Gebruik altijd gedistileerd water, zoals gebruikt voor stoomstrijkijzers.

Vroeger, op mijn werk, had ik “volontzout water”, dat diende voor de grote stoomketels aldaar. Je kon dat gratis krijgen, mits een bonnetje.

Maar, daar werden ook additieven toegevoegd aan het ketelvoedingswater, middels doseerpompen. bestaat dat ook in de hobbywereld? of heeft dat weinig zin bij zo’n kleine hoeveelheden.

Groetjes Frans

pfb
    Deelnemer

Moi Frans,

Het regenwater gebruik ik graag als ketelwater. Een regenton, een koffiefilter, en een bewaar-vat en je bent klaar.

Nu een keer uitzuren met azijn en de ketel is weer schoon.

Groetjes Peter

Guzzzy
    Deelnemer

Inderdaad Peter,

ik vroeg me alleen maar af of die additieven ook gebruikt worden in de hobbysector.

Het ijs van de diepvries laten ontdooien, dat heb ik ook gedaan, gaat ook.

Maar heb de laatste jaren een vriezer die nooit meer aanvriest, gaf trouwens

toch niet genoeg water.

Gelukkig???! regent het veel meer dan we kunnen opstomen.

Zou een anode, of hoe het ook heet, geen bescherming kunnen geven? in een warmwaterboiler zit dat ook in. om kalkafzetting tegen te gaan.

Groetjes Frans

Eddy
    Deelnemer

Water uit je condensdroger schijnt ook kalkvrij te zijn.

Marc
    Deelnemer

Quote:

ik vroeg me alleen maar af of die additieven ook gebruikt worden in de hobbysector

Naar mijn ervaring – met grootbedrijf – hebben de additieven ter voorkoming van afzettingen (met name fosfaten en fosfonaten in combinatie met pH verhoging) toch aardig wat tijd nodig om hun werk te doen en te stabiliseren. Die additieven zijn dus alleen zinvol als je een continuebedrijf voert.

Denk dat voor een klein koperen hobbyketeltje onthard/gedestilleerd water, leegmaken na gebruik (spuien) en af en toe zuren de beste oplossing is. Ik heb hier echter geen praktische ervaring mee.

(regenwater kan overigens ammonia bevatten; ammonia gaat niet goed samen met koper).

Gompy
    Deelnemer

Gebruik geen gedistaleerdwater, maar gedemineraliseerdwater.

Bij gedistaleerdwater is alleen het kalkgehalte laag terwijl bij gedeminiraliseerdwater ook de mineralen uit het water zijn (zgn doodwater) gehaald.

Marc
    Deelnemer

Zowel bij gedestilleerd als gedemineraliseerd water zijn de Calcium- en Magnesium zouten – hardheidsvormers – verwijderd; bij de eerste chemisch en bij de 2e door verdamping waarbij de hardheidszouten in het brijn wat je uitkookt achterblijven.

Voor het destilleren is veel energie en een vrij grote installatie nodig vandaar dat vaak voor demineralisatie (door middel van osmose en/of ionenwisselaars) gekozen word.

Voor niet-laboratorium omstandigheden zijn beide onthardingsmethoden ruim voldoende.

Als je het even heel basic bekijkt is het proces in een verdamper (voor de productie van gedestilleerd water) identiek aan het proces in een stoomketel. Water verdampt tot stoom en de hardheidszouten blijven achter in het water en beginnen bij een temperatuur van ongeveer 120 graden neer te slaan.

In beide gevallen heb je dus “schone” stoom en ingedikt ketelwater of brijn (zoals het bij een verdamper genoemd word).

De stoom die de verdamper produceert condenseer je weer en kan je dus zonder groot risico op ketelsteen gebruiken in een verwarmingsapparaat. Dat een verdamper niet heel snel vol zit met scaling is te danken aan de relatief lage temperatuur waarop je verdampt en een continue relatief grote spui van het brijn.

Mocht er toch opbouw van scaling plaats vinden worden ook deze verdampers gezuurd.

In het groot bedrijf heb je ketels die een paar 1000 ton stoom per uur kunnen produceren. Die stoom moet je ook weer aanvullen in de vorm van voedingwater wat dus – ondanks een minimaal gehalte aan hardheidsvormers – relatief snel zou kunnen indikken. Als je hierbij geen actie in de vorm van additieven en een kleine continuespui zou nemen krijg je op een gegeven moment toch wel scaling.

Daarnaast dienen de additieven ook voor het stabiel houden van de oxide laag, het in oplossing houden van de ijzeroxides die gevormd worden in een (stalen) ketel en bescherming van het condensaat systeem van een installatie (maar dit even terzijde :) )

john
    Deelnemer

Ik zou toch uitkijken met demi water.

Voor zover ik weet is demi water een beetje agressief, daar bedoel ik mee dat met een ionen wisselaar alle zouten er uit zijn gehaald.

met name koperen ketels kunnen daar last van hebben.

demi water wil graag weer terug naar de oude vorm, met de opgeloste zouten/mineralen er in, dus zal deze die weer uit de omgeving op willen nemen.

Het beste blijft toch het vertrouwde regenwater, of onthard water middels een op ionen wisseling gebaseerde ontharder.

deze wisselt alleen calcium ionen uit en is niet zo agressief als een demi ionen wisselaar.

In vaatwasmachines zit ook een kleine ontharder, het broxo zout wat je er in moet doen is voor de regeneratie van de ontharder.

misschien kun je ergens een oude vaatwasser vinden en de ontharder er uit slopen ?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 29)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven