Advies spoor 5 stoomlok

• Dit onderwerp bevat 42 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren geleden door Marc.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 43)
  • Auteur
    Thijmen
    Deelnemer

Hallo

Ik ben Thijmen doe elektrotechniek en kan een beetje lassen

Ik wil graag met mijn vader een spoor 5 stoom lok gaan bouwen heb al ervaring met Regner modellen.

Ik heb iemand gevonden in kerkwerve die me wil gaan helpen en begeleiden met bouwen hij bouwt namelijk zelf 4 stoomloks voor spoor 7 1/4 waarvan 1 is al klaar en rijklaar. 😆

Ik heb gekeken bij de NVM weinig spoor 5 stoomloks maar Sauer Bier heeft heel veel tekeningen maar ik weet niet wat ik moet kiezen.

Wij hebben wel wat eisen aan de lok en wensen.

Een beginners lokje.

Liefst een smalspoor stoomlok als het mogelijk is.

Een koperen ketel heb gelezen op dit forum dat die zijn toegestaan voor spoor 5 die persoon in kerkwerve wil de ketel namelijk hard solderen voor ons.

Een smeer olie pomp.

2 peilglazen en een buiten liggend drijfwerk.

Ik hoop dat iemand hier op het forum sugesties heeft welke lok die wij het beste kunnen gaan bouwen.

Gegroet Thijmen

FrankB
    Deelnemer

Hallo Thijmen,

Welke lok je het beste kan bouwen is niet zo te zeggen. Voor zover je dat nog niet gedaan hebt zou ik gewoon eerst eens op mijn gemak rond gaan kijken op diverse evenementen. In 1e plaats moet je iets zoeken waar je “iets mee hebt”, wat je graag zou willen bouwen en hebben en wat je leuk vind. Houdt er rekening mee dat je er een aantal jaren over zal doen je machine te bouwen. Buiten de handel kunnen ook je collega bouwers je vaak helpen aan informatie, tekeningen enz. Ik zou dan ook eerst kijken naar een model waar je achter staat om aan te beginnen, en vervolgens daar ook voldoende gegevens en tekeningen van proberen te bemachtigen. Succes met je keuze, Frank.

Thijmen
    Deelnemer

Hoi Frank B

Ik ben al op heel veel evenementen geweest ik kom al iets van 6 jaar op leek.

Ik vind smalspoor heel erg leuk maar daar vind ik heel weinig van.

Liefst een 2 asser of 3 asser en dat de bouw een aantal jaar gaat duren weet ik.

Amerikaans materieel vind ik heel erg mooi.

Mijn pa bouwt liever een 7 1/4 lok ik ook maar daar moet je een stalen ketel voor laten maken en dat is nogal lastig om het juiste gecertificeerde materiaal bij elkaar te krijgen en het is niet goedkoop ook de keuring niet.

Daarom wil ik ook een spoor 5 stoom lok bouwen.

vrijerijder
    Deelnemer

Beste

in het algemeen is deze pagina een goede handleiding http://www.stoomgroep.be/modelbouw/ketelkeuring.htm” class=”bbcode_url”>http://www.stoomgroep.be/modelbouw/ketelkeuring.htm

john
    Deelnemer

Een “Sweet Pea” lijkt me voor jou de ideale keus.

– smalspoor model

– eenvoudig

– buiten liggend drijfwerk

– smeeroliepomp zichtbaar

– 2 peilglazen is ook geen probleem.

zie deze link: http://www.stationroadsteam.com/stock%20pages/2772/index.htm

voor foto`s van het model.

Thijmen
    Deelnemer

Beste john

k heb gekeken naar de lok ik vind hem een beetje kaal tussen het chassie en ketel.

Ik heb zelf nog een beetje gezocht.

Een Gea vind ik ook interessant voor spoor 3.5 alleen ik wil graag weten of hij makkelijk op druk te houden is heb namelijk gezien en gehoord dat sommige modellen heel moeilijk op druk zijn te houden.

Is het een sterk lokje?

Gegroet Thijmen

john
    Deelnemer

Ik heb nog nooit een Gea gemaakt, maar wel veel zien rijden.

Ook zelf mee gereden.

qua stoom maken is het geen probleem, de ketel maakt meer dan genoeg stoom.

Ze kan makkelijk 2 volwassenen voor trekken.

Qua bouw zitten er meer onderdelen in dan bij de sweet pea.

Alleen de wielen zijn wat klein, sommige mensen maken de wielen iets groter om zo een rustiger loop van de loc te verkrijgen.

Maar het blijft 3,5″ dus kleine wielen, veel omwentelingen als je wat vaart hebt.

Chrit-koumans
    Deelnemer

Hallo ,

een mooie loc om te bouwen is bijv :

De heisler

de climax

de shay

Dit zijn locs met een overbrenging die te bouwen zijn in alle schalen

zoals:

driekwart inch

vijf inch

zeveneenkwart inch.

Deze modellen zijn gebouwd door de Jappanner Kozo Hiraoka en deze man heeft hiervan schitterende bouwbeschrijvingen in boekvorm uit gebracht

de bouwbeschrijving is in woord en beeld in het boek beschreven.

kijk op:http://www.livesteam.net voor de aangeboden boeken.

Ik zelf bouw momenteel De Heisler in 5 inch en ik verzeker U succes verzekerd

Groetjes chrit koumans

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 43)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven