Advies spoor 5 stoomlok

8 berichten aan het bekijken - 17 tot 24 (van in totaal 43)
  • Auteur
    Thijmen
    Deelnemer

De tekeningen kan ik ook compleet halen bij Sauerbier daar heb ik die lok gevonden.

Of de draai bank groot genoeg is bij de verenging in Kerkwerve weet ik niet dat kan ik zaterdag wel na vragen begin volgend school jaar moet ik stage lopen en ik ben al eerder bij dat bedrijf geweest daar hebben ze 2 draaibanken en middelgrote en een grote en een flinke boven vrees.

Thuis heb ik namelijk totaal geen plek voor zon machine.

Gegroet Thijmen

john
    Deelnemer

Thijmen wrote:

De tekeningen kan ik ook compleet halen bij Sauerbier daar heb ik die lok gevonden.

Gegroet Thijmen

Je kunt zo ook direct vanuit Engeland bestellen.

Let wel op, ALLES IS IN INCHES bij engelse tekeningen !!!!!

je moet dus alles omrekenen, en rekening houden met het afronden van bepaalde maten, anders past het niet !!!!

Thijmen
    Deelnemer

Hoi

John Dat afronden en de ketel tekeningen geschikt maken voor de keuring gaat lastig worden.

Zijn er mensen die me kunnen helpen denk je?

Deze lok vind ik leuk omdat hij gebaseerd is op de Porter 0-4-0 en disney heeft die lok als insperatie bron gebruikt voor de locomotief die de circus trein trekt in dombo.

en het is een mooi compact lokje.

Gegroet Thijmen

john
    Deelnemer

Thijmen wrote:

Hoi

John Dat afronden en de ketel tekeningen geschikt maken voor de keuring gaat lastig worden.

Zijn er mensen die me kunnen helpen denk je?

Gegroet Thijmen

Tuurlijk zijn er mensen die je willen helpen, daar is dit forum ook voor.

Tis eigenlijk heel simpel, 1 inch = 25.4mm.

Staat er bijvoorbeeld 1/4″ op tekening voor een asje, dan 1 delen door 4 = 0.24 x 25,4 = 6,35mm

Afgerond kun je dit 6mm maken.

De ketel tekening zal ook helemaal naar mm omgezet moeten worden denk ik.

Anders krijg je geen keuring op de tekening, zowiezo moet je de tekening in 2 voud naar keuringscomissie sturen.

Chrit-koumans
    Deelnemer

Hallo Allen,

Alereerst de ketel van De Heisler wordt door mij gebouwt in de koper variatie, ik heb wel de tekening van Kozo moeten aanpassen naar Nederlandse normen en bepalingen,maar dat is ondertussen goedgekeurd door onze Keurmeester.

Het verhaal dat geared locs niet hardlopen daar twijfel ik persoonlijk aan.

Ik heb in spoor 1 naar eigen ontwerp een soortgelijke geared loc als

De Heisler gebouwd ,dus met de motor in V-opstelling met een overbrenging van 1:2.5 en een gewicht van 8.5 kg.

De machine is oersterk en als ik de stoomtoevoer naar de cilinders opentrek dan maakt deze machine een behoorlijke snelheid die zodanig hoog is dat ik in bochten NOOIT op volle snelheid kan rijden anders vliegt de machine uit de baan!

Het voordeel van een loc met overbrenging is ook dat de motor altijd hoog in toerental loopt en dus bij weerstand bijv:helling niet terug valt in toeren en wat deze machine ook als voordeel heeft ze kan prachtig op schaal snelheid lopen.

Dus wat belet Je om een Geared -loc te bouwen.

Groetjes ,

Chrit

Marc
    Deelnemer

Quote:

Alereerst de ketel van De Heisler wordt door mij gebouwd in de koper variatie, ik heb wel de tekening van Kozo moeten aanpassen naar Nederlandse normen en bepalingen,maar dat is ondertussen goedgekeurd door onze Keurmeester.

Met het gevaar off topic te gaan ben ik toch wel benieuwd of je veel hebt moeten aanpassen. Ik neem aan dat o.a. de ontwerpdruk te hoog is (7 a 8 bar voor een koperen ketel). Heb je deze moeten verlagen? lijkt dan niet ten koste gegaan te zijn van het vermogen als ik je zo hoor.

Misschien een klein tipje van de sluier!? 😉

(heb de boeken van Kozo ook liggen in de hoop er ooit eens aan te kunnen beginnen ;-))

Thijmen
    Deelnemer

Hoi

Als je zon boek bestel die door Kozo is geschreven in welk stelsel zijn de maten metrisch of Engels?

Kan je ook de tekeningen verschalen naar 1:22,5 en dan de ketel gasgestookt maken.

De bouw van een spoor 5 lok ik heb er geen draaibank voor en nog niet de kennis om er mee te werken.

Dus ik stel dat uit en wil eerst een smal spoor lok bouwen voor spoor 2 geloof ik schaal 1:22,5.

gegroet Thijmen

john
    Deelnemer

Probleem is dan dat spoor 2 niet zo gangbaar is als spoor 1 of 3.5″.

je zal niet overal kunnen rijden met je loc omdat spoor 2 niet overal beschikbaar is.

8 berichten aan het bekijken - 17 tot 24 (van in totaal 43)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven