Advies spoor 5 stoomlok

8 berichten aan het bekijken - 25 tot 32 (van in totaal 43)
  • Auteur
    Thijmen
    Deelnemer

Ik heb zelf wat LGB en piko rails

En ik ken mensen die een show baan hebben voor evenementen.

Het probleem is ik heb totaal geen ervaring met metaal bewerken en nu is mij op mijn verenging aangeraden denk goed na en probeer anders een live steam locje te bouwen die op LGB rails rijdt.

Gegroet.

Marc
    Deelnemer

Quote:

Als je zon boek bestel die door Kozo is geschreven in welk stelsel zijn de maten metrisch of Engels?

Behalve in de beschrijving van de Heisler gebruikt Kozo metrische maatgeving.

De boeken zijn een verzameling van bouwbeschrijvingen die eind jaren 70 en begin jaren 80 gepubliceerd zijn in een Amerikaans Livesteam blad.

Kozo Hiraoka is ingenieur bij Mitsubishi Heavy Industries geweest en heeft zich speciaal voor deze beschrijvingen het Engels bijgebracht.

(zo gaat het verhaal tenminste :) ).

Elk boek- beschrijving van 1 type – heeft een extraatje in de vorm van ketel ontwerp. zilver solderen, opbouw van een kleine werkplaats en het fabriceren van de speciale conische tandwielen die in de differentiëlen toegepast worden (staat dus maar in 1 van de 4 boeken volledig beschreven; in de andere op hoofdlijnen!).

De bouwfasen zijn uiterst gedetailleerd en minutieus beschreven alhoewel niet absoluut foutloos naar het schijnt.

Na zijn eerste boek is Kozo zich in zijn ontwerp en beschrijving nog meer gaan richten op absolute beginners op live steam gebied.

Volgens mij staan er ook duidelijke aanwijzingen in voor verschaling naar andere schaalgroottes – zou ik na moeten kijken – en zijn er ook voorbeelden te vinden op het internet voor gasgestookte ketels van Kozo Shay’s. Wel veelal Amerikaans.

Eisen voor drukvaten zullen wel wat veranderd zijn sinds de beschrijvingen gemaakt zijn dus ik ben eigenlijk wel benieuwd of Chrit veel aan zijn ketel ontwerp heeft moeten aanpassen.

Standaard is een tekening gegeven voor een 3/4″ scale model (1:47 ?). Bijgesloten zitten ook tekeningen voor een 1.25″ model (hij gaat dan bij sommige ontwerpen uit van een stalen ketel).

Geen reclame verder. Mogelijk is een Europees ontwerp met goedgekeurde ketel en gelijk de juiste schaalgrootte makkelijker.

JAM
    Deelnemer

Hallo Marc,

je schrijft :

Quote:

Elk boek- beschrijving van 1 type – heeft een extraatje in de vorm van ketel ontwerp. zilver solderen, opbouw van een kleine werkplaats en het fabriceren van de speciale conische tandwielen die in de differentiëlen toegepast worden (staat dus maar in 1 van de 4 boeken volledig beschreven; in de andere op hoofdlijnen!).

Ik denk er ook aan eens een boek van Kozo aan te schaffen, niet om meteen een loc te bouwen maar om de techniek ‘af te kijken’.

Dus mijn vraag: In welk boek staat deze volledige beschrijving?

Groet,

Jaap

Foden_sam
    Deelnemer

Jaap,

De beschrijving voor het maken van kegelwielen zou staan in “Building the Climax”. Dat staat althans vermeld in het boek “Building the new Shay”

Dit boek heb ik zojuist aangeschaft en het is inderdaad geweldig om alleen al door te kijken. Ik heb ook nog geen aspiraties om een loc te gaan bouwen, maar heb het boek aangeschaft om informatie te vergaren.

Prijs van het boek valt mij mee voor zo’n verzorgde uitgave, alleen de verzendkosten uit USA waren nogal fors.

Succes er mee,

b. van der Steen

john
    Deelnemer

Thijmen wrote:

Het probleem is ik heb totaal geen ervaring met metaal bewerken en nu is mij op mijn verenging aangeraden denk goed na en probeer anders een live steam locje te bouwen die op LGB rails rijdt.

Gegroet.

Dus eerst vragen: ik wil met paps een 5″ gaan bouwen, niet te moeilijk.

vervolgens dragen we diverse modellen aan.

Dan show je een plaatje van een loc die je echt wilt gaan maken

puntje bij het paaltje, geen ervaring met metaalbewerken, terug naar het begin, spoor 1 ?????????

Had nou eerst gezegd dat je niet kan draaien, frezen etc, dat had een hoop heen en weer geforumt gescheeld.

Probeer eerst op de club eens een stationair occilerend machientje te maken.

Als die goed loopt kun je aan een eenvoudig locje op spoor 1 beginnen, de Anita bijvoorbeeld.

Als ook dat lukt kun je aan wat groters gaan denken.

besef wel dat een 5″ loc niet in 4 maanden gebouwd is.

de meeste van ons zijn jaaaaren bezig, varierend van 5 tot 15 jaar.

Marc
    Deelnemer

Quote:

Dit boek heb ik zojuist aangeschaft en het is inderdaad geweldig om alleen al door te kijken. Ik heb ook nog geen aspiraties om een loc te gaan bouwen, maar heb het boek aangeschaft om informatie te vergaren.

Prijs van het boek valt mij mee voor zo’n verzorgde uitgave, alleen de verzendkosten uit USA waren nogal fors.

Kegel tandwielen met de schuine vertanding worden in het boek over het Climax type beschreven. Voor de andere loks worden standaard tandwielen op maat gemaakt.

Beschrijvingen zijn zo – illustratief – gemaakt dat alle metaalbewerkings handelingen, waaronder het maken van hulpgereedschappen, behandeld worden en gevisualiseerd worden voor zover dat in boekvorm kan.

Insteek: met een klein instrumentarium en nul ervaring grote dingen maken 😆

Om op de draad terug te komen.

John zal als ervaren bouwer gelijk hebben maar er heeft dus ook al iemand gereageerd die al aardig succesvol is geweest met dit soort zeer gedetailleerde bouw beschrijvingen…….

Ik droom zelf voorlopig maar even verder van het bouwen van een dergelijke lok (geen tijd is de grootste belemmering 8)

Chrit-koumans
    Deelnemer

hallo Allen,

alleerst voor Thijmen.

De climax is in mm maten gebouwt.

De Shay De Heisler en De Penssylvania Switcher zijn in Engelse maten gebouwt.

De boeken van Kozo zijn getekend in de maten ¾ inch to de foot

dwz schaal 1:16 (¾ tot 12) want 1voet zijn 12 inch

Voor spoor1 kun Je deze maten dus delen door 2 en kom Je op een

schaal van 1:32

Er zijn ook bouwers die de schaal 1:30 aanhouden ,beide zijn geschikt.

De heer Van Dieten is een fervent bouwer van spoor 1 locs en hij heeft dan ook diverse locs naar tekeningen van Kozo gebouwt.

Voor Marc,

De ketels van Kozo werken allen op 7 bar en hiervoor geld in ons land een wettelijke bepaling van 6 bar,maar of dit een nadeel is, ik denk van niet.

Ik heb aan de ketel grotendeels de volgende aanpassingen gedaän:

De wanddikte is verhoogd van 2,5 mm naar 3 mm ivm 2,5 mm koper is veel moeilijker te verkrijgen en men moet de fronten sowieso van

3 mm vervaardigen.

De ketel diameter heb ik vergroot van 127 naar 128 mm ivm de plaatdikte

van 2,5 naar 3 mm

De waterspatie tussen de vuurkist en de buitenwand is vergroot naar

11 mm op aanraden van onze keurmeester door L en R een kleine aanpassing in de vuurkist.

Het stoomdom en het stookgat is voorzien van een extra dikke ring ivm sterkte van de lasnaad.

De lapnaden zijn vergroot naar 10x D

De stoomdombevestigingsbouten zijn vermeerderd van 4 stuks M4 naar

8 stuks M5 bouten

Tot slot heb ik de ketellengte met ± 4 mm vergroot.

Over fouten die in tekeningen van Kozo zouden staan wil ik het volgende mededelen In Het boek De Heisler zit daadwerkelijk een VAUD

Charles Reiter schreef aan Kozo nl het volgende:

Is there any particular reason why the rotational direction of the crankshatf is not as on the prototype ?

When viewed from the rear ,the crankshaft should run clockwise,and the bevel gear on the frontaxle should be on the left-side.

It is absolutely true.Right after assembling my Heisler I realized the mistake.

Over the cours of twenty years however, nobody has found it while running my Heisler,because the discrepency is hardly visible from the outside.

As far as I know,Charly is the first person to the point out of fact.

Kozo antwoorde hierop met de juiste verbeteringen die ook in het boek beschreven worden en eigenlijk weinig extra werk betekenen.

Ik wil dan ook bij deze afsluiten met een text uit een hit van Tina Turner :

SIMPLY THE BEST.

Groetjes

Chrit

Thijmen
    Deelnemer

Hoi

Bedankt over de uitleg van de machines van kozo

Ik heb de climax bekeken vind het niet zon mooi locje ik vind de shay mooier en de heisler

Nog een een vraag ze hebben het over 2 en 3 truck wat is dat?

Ik weet wel dat de shay een 2 en 3 clinder versie heeft.

Die boeken lijken me heel erg leerzaam ik heb een 3D tekenprogramma solidworks en daar kan ik ook nog beweging, luchtstroom en stres punten simuleren.

Mij was op mijn verenging in kerkwerve het advies gegeven hoe groter je gaat bouwen des te meer speling je hebt om een foutje te maken in je maten.

De tijd die nodig is voor een spoor 5 lok die heb ik wel zit nog op school tot ongeveer mijn 25e heb geen vriendin kan goed sparen en met mijn stage weet ik nog het een en andere binnen te halen 😆

Gegroet

Thijmen

8 berichten aan het bekijken - 25 tot 32 (van in totaal 43)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven