Afdichting Peilglas.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #1169
    Erik.B
    Deelnemer

    Nu ik aan toe ben om de lok op stoom te testen, ben ik op een probleem op gelopen.

    Tussen de pakking drukker van het peilglas lekt. Heb dit geprobeerd te dichten met teflon tape en daar een worstje van te draaien en die als pakking te gebruiken. Over het algemeen werkt het bij kranen en ect maar het blijft lekken. Harder aan drukken heeft tot gevolg dat het peilglas breekt. Hier door zijn in middels 3 glaasjes onbruik baar geworden waar ik van baal.

    Nou is mijn vraag wat kan ik hier aan doen?

    1 – Vloeibare pakking gebruiken tussen de houder/zitting en glas?

    2 – Gat van pakking drukker iets groter op boren zo dat deze niet tegen het glas aan komt door dat hij heb kapot drukt?

    Groeten,

    Erik

    #8868
    Paul Bender
    Deelnemer

    O-ringetje gebruiken?

    Misschien moet je het wat vaker vervangen, maar waarschijnlijk kosten ze ook niks

    #8869
    gerard
    Deelnemer

    Hoi Erik,

    het gat in de pakkingdrukker vergroten is zeker een idee. Het peilglas moet rondom vrij zijn van get messing. 0.3 rondom moet genoeg zijn. Een o ring is idd een mogelijkheid. Naar met een teflon koordje moet het opzich ook willen. En je peilglas houders moeten goed recht t.o.v. Elkaar zitten dit is te controleren middels het inschuiven van een asje van de zelfde diameter.

    Groetjes Gerard

    #8870
    wijns
    Deelnemer

    Erik

    Ik gebruik meestal een O-ring , maar een “worstje” teflon heb ik ook al toegepast. Van een siliconenslang een ringetje afsnijden is ook een mogelijkheid. Meer dan waarschijnlijk zit er spanning op je peilglas waardoor het breekt. Handvastdraaien van de pakking drukker moet voldoende zijn.

    Dirk

    #8871
    Chrit-koumans
    Deelnemer

    Hallo Eric,

    Ik heb de problemen die je hebt met het afdichten van je peilglas gelezen.

    ik doe dit als volgt:

    een voorbeeld:Peilglasdiameter is Ø 5 mm.dan gebruik ik messing met een sleutelwijdte van 10 of 11 mm.,vlak dit in de drieklauw en centerboor vervolgens,hierna boor ik met 5.1 mm een gat van 25 mm diepte en tap deze op met M6x0.75 mm voor 2 wartels. vervolgens wordt de dikte van het peilglas+2x de snoerdikte van de viton -ringen opgeteld(5+2×1,78=8.66 mm)Nu frees ik in het zeskant een kamer van

    8- 8,2 mm Ø(altijd kleiner) 2mm diep.Hierin wordt naderhand de o-ring geplaatst.vervolgens wordt de moer op lengte afgestoken.doe dit 2x voor 2 moeren.Dan legt men de moeren met de gefreesde kamer op een messing plaatje 2mm dik en soldeerd deze met zilver af(wees zuinig met zilver)draai en bewerk de moeren in de drieklauw over 2 mm rond en boor dan het gat van 5,1 mm.Poets de moeren op en monteer je viton o-ring in de moer. moeren handvast draaien.succes verzekerd.

    MVG

    chrit koumans

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven