Afpersen stoomketeltje

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels Afpersen stoomketeltje

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    duyster
    Deelnemer

Ik ben bezig om uit het boek “modelstoommachines” een verticale stoomketel te bouwen. Het hogedruk gedeelte is inmiddels af. Afgelopen weekend heb ik alles ( hard )gesoldeerd. Een klus waar ik heel erg tegenop zag maar die me alles mee is gevallen.

De volgende stap is nu afpersen. Hierover heb ik een vraagje.

Een perspompje heb ik, echter zonder manometer. Weet iemand of een manometer die gemaakt is voor luchtdruk ( afgeschreven fietspomp ) ook zonder problemen werkt op waterdruk :?: Het gaat alleen om het afpersen, voor het stoomgebeuren koop ik later natuurlijk een mooie model-manometer.

Roy Wilms
    Deelnemer

Dit kan denk ik wel. Als je de meter op een vertikaal buisje monteerd, komt er nieteens water in je meter terecht.

Roy

Marc
    Deelnemer

lucht of water maakt niet uit.

je zou hem zelfs voor bedrijfsomstandigheden kunnen gebruiken zolang hij niet te warm word; je praat hierbij over hooguit een graadje of 60!? bij een kunstofbehuizing.

(In het groot bedrijf gebruik je een syphon of “varkenskrul” om te voorkomen dat de stoom direct in contact komt met het meetelement – boudonse buis of membraan – en manometers met een metalen behuizing.).

Rene Witteman
    Deelnemer

Marc wrote:
    lucht of water maakt niet uit.

je zou hem zelfs voor bedrijfsomstandigheden kunnen gebruiken zolang hij niet te warm word; je praat hierbij over hooguit een graadje of 60!? bij een kunstofbehuizing.

(In het groot bedrijf gebruik je een syphon of “varkenskrul” om te voorkomen dat de stoom direct in contact komt met het meetelement – boudonse buis of membraan – en manometers met een metalen behuizing.).

bourdon-buis

mvg Rene

duyster
    Deelnemer

Bedankt voor de info :D .

Ik kon me al niet voorstellen dat het iets uit zou maken. Waar ik bang voor was is dat de manometer een verkeerde waarde aan zou gaan geven waardoor het afpersen niet goed zou gaan.

Marc
    Deelnemer

Zo’n fietspomp manometertje is natuurlijk geen geijkte meter en ook niet echt een precisie instrument dus het is best mogelijk dat er wat afwijking in zit. Normaal gesproken zit er op een goede standaard meter niet veel meer dan 1 a 3 procent maar de meters kunnen verlopen naar mate ze ouder worden en meer “mishandeld” worden.

@ Rene

Bourdonse buis en Bourdon-buis zijn beide benamingen die in “de literatuur” gebruikt worden.

Dacht eerst ook aan een slip of the pen maar kom het toch overal tegen in mijn leerboeken (SWTK-A). Mocht dit een foutje zijn dan is er een hele generatie Werktuigkundigen in de jaren 70 en 80 verkeerd voorgelicht 😆

Hoe je het ook schrijft doet echter niets af aan het meetprincipe.

Rene Witteman
    Deelnemer

Beste Marc,

Het is ook een “slip of de pen”

kijk maar eens hoe je het zelf hebt geschreven.

Normaal is het niet mijn bedoeling om mensen te wijzen op schrijffouten,

maar dit is een woord welke toch niet dagelijks wordt gebruikt vandaar.

Het is allang mooi dat iemand wat wil vertelen.

mvg Rene

Marc
    Deelnemer

Ik zie nu wat je bedoeld Rene; ik zat volledig op een verkeerd spoor 😳

Bedankt voor je correctie!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven