Afstand tussen rails

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen Afstand tussen rails

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Gompy
    Deelnemer

Hoe wordt de afstand tussen de rails gemeten ?

Wordt dat gedaan hart/hart of binnenmaat oid ?

En hoe breed (materiaal, niet spoor) is dan een rail van bv spoor 0 ?

Hoe kom ik aan een stukje rails (2 staven van 25 cm) spoor 0.(mag ook plastic zijn)

De afstand die wordt opgegeven is bij mijn weten de binnenmaat.

Spoor nul heeft een tussenafstand van 48mm

Edit: ow wat dom spoor 1 heeft 45mm en spoor 0 idd 32~35

Op MP staat trouwens nog een stukje te koop:

http://link.marktplaats.nl/135838904

Spoor nul is op internet wel te verkrijgen google is your friend! :D

Eventueel kun je ook een stukje spoor 1 van b.v. marklin kopen en de railsen dichter bij elkaar zetten.

Gr. KvG

Gompy
    Deelnemer

Uitgaande dat dit topic de juiste maat geeft…..http://forum.onderstoom.nl/viewtopic.php?t=470

<>

Spoor 0 is op 35mm spoor. De schaal waarop gebouwd wordt 1:45

…..zou spoor nul 35mm moeten zijn en geen 48mm.

Mijn tekening zegt ~32mm op het loopvlak tegen de flens aan gemeten.

Wanneer ik die 32mm aanhoud, dan zou die 35mm hart/hart staaf moeten zijn (?) en een spoorstaaf ~3mm dik.

Opzich maakt het mij niet zoveel uit omdat het model een *schoorsteenmodel* wordt, maar het zou leuk zijn als hij bij uitzondering (beurs oid) ook zou kunnnen rijden op *echt* spoor.

john
    Deelnemer

Spoor 1= 45mm

dan kan spoor 0 geen 48mm zijn, maar 32mm.

H0 is half 0, dus 16mm tussen de rails gemeten.

Spoor 3 (3.5 inch) = 89mm

Spoor 5 (5 inch) = 127mm

spoor 7 (7 1/4 inch) = 184mm

Anoniem
    Inactief

Reject wrote:

Uitgaande dat dit topic de juiste maat geeft…..http://forum.onderstoom.nl/viewtopic.php?t=470

<>

Spoor 0 is op 35mm spoor. De schaal waarop gebouwd wordt 1:45

…..zou spoor nul 35mm moeten zijn en geen 48mm.

Mijn tekening zegt ~32mm op het loopvlak tegen de flens aan gemeten.

Wanneer ik die 32mm aanhoud, dan zou die 35mm hart/hart staaf moeten zijn (?) en een spoorstaaf ~3mm dik.

Opzich maakt het mij niet zoveel uit omdat het model een *schoorsteenmodel* wordt, maar het zou leuk zijn als hij bij uitzondering (beurs oid) ook zou kunnnen rijden op *echt* spoor.

Nee dat klopt niet, jouw flenzen moeten iets ruimte hebben zodat ze zichzelf niet uit de rails drukken op bijvoorbeeld een wissel of een bocht, dat is de fout die ze gemaakt hadden met de randstadrail waardoor die bakken eruit liepen ;)

32mm tegen de flenzen is 3mm verschil is ongeveer 1,5mm per kant, ik denk dat dat wel ongeveer moet kloppen :) (Maar dit zijn ook alleen maar gegevens die ik op internet gevonden had hoor!! )

Gompy
    Deelnemer

Ik begin me nu toch af te vragen hoe mensen het onderstel onder hun treinen bouwen als *niemand* weet hoe de rails gemeten wordt en wat de rail afmetingen zijn.

Je kan toch niet met *natte vingerwerk* je onderstel bouwen en dan maar hopen dat je op het spoor past ??????

In het door mij aangehaalde topic staan maten, maar waarop zijn deze gebaseerd, hart rails, binnenmaat rails, buitenmaat rails, en hoe breed zijn die railsen eigenlijk ?

Stel: Als ik 32mm aanhoud, dan heb ik als de binnemaat rails 35mm is 3mm speling en vermoed ik dat de trein dan als een gek gaat slingeren op de rails.

Natuurlijk moet je iets speling hebben tussen de flens en de rails, ben zelf onderhoudstechnicus geweest bij de Amsterdamse tram, maar dan nog vind ik dat 3mm wel een heleboel speling is voor zo’n klein modelletje.

Dan heb ik nog de vraag openstaan, waar koop ik een stukje (50cm) profiel spoor nul ?

Anoniem
    Inactief

Ik heb nog even voor je gezocht. De spoorbreedtes worden gemeten tussen de spoorstaven, hier: http://www.stoomgroep.be/modelbouw/bouwschaal.htm staan alle gegevens die je nodig kan hebben :)

john
    Deelnemer

Op marktplaats heb ik volgens mij een advertentie zien staan.

of….. je koopt bij Rob Sauerbier losse spoorstaven voor spoor 1 en maakt zelf bielzen en monteert de rail daar op.

de meeste locomotieven worden van tekening af gebouwd, daarin staan dus de maten die nodig zijn om een loc netjes te laten rijden.

zoals in de link al vermeld, de afstand TUSSEN de spoorstaven bij spoor 0 is 32mm.

Je flenzen vallen dus binnen deze 32mm, 3mm ruimte is echt te veel denk ik, het zal meer 0.5mm aan elke kant zijn, maar dit denk ik.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven