Afstandsmeting / omwentelingen teller.

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Afstandsmeting / omwentelingen teller.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 58)
  • Auteur
    Gompy
    Deelnemer

Als vervolg op de tachometer wil ik een afstandsmeter maken met de zelfde 4 digit display.

Het wordt dan een up / down teller die men op de dailer van de draai/freesbank kan zetten en de omwentelingen telt die de dailer maakt.

Deze meting kan ook bv de hoogte verstelling van een freeskolom oid laten zien.

De electronica kijkt naar het aantal zwart/witte vlakjes wat voorbij de sensoren komt en in welke richting.

Bij een dailer werken de sensoren met een schijf, bij een hoogte aflezing naar een strip.

De counter telt op of af vanaf het punt waarop men de counter preset (op nul stelt).

De nauwkeurigheid en de uitlezing hangt af van het aantal zwart/witte vlakjes wat voorbij de sensoren komt.

Bij 5 witte en 5 zwarte vlakken is de uitlezing op 1/10 nauwkeurig.

Dus als 1 omwenteling van de dailer 1mm is, dan wordt de nauwkeurigheid 0,1mm.

Zou de dailer per omwenteling 2,5mm verplaatsing zijn, dan heeft men 25 witte en 25 zwarte vlakken nodig om een nauwkeurigheid van 0,1mm te behalen.

Blijft men toch 5 witte en 5 zwarte vlakken gebruiken, dan zou de nauwkeurigheid 0,25mm zijn.

Ik heb nog geen idee wat het gaat kosten, maar net zoals de tachometer zal ik er alles aan doen om ook hier weer het ontwerp zo eenvoudig en goedkoop mogelijk te houden.

Prototype waarbij de display nog bestaat ui 4 onafhankelijke modulen.

[img]http://www.modelbouw.gompy.net/distance/dis2.JPG[/img]

Beunhaas102
    Deelnemer

Dus als ik het goed begrijp is het een soort digitale positieaanduiding (uitlezing)?

Zou je evt. met een grotere schijf en 50zwarte/50witte vlakjes ook op 0.01mm weergeven of is dit niet haalbaar?

Gompy
    Deelnemer

Bij 5 w/zw-vlakken kan je dat zelf al halen als je bv tandwieltjes tussen de overbrenging gaat aanbrengen.

Met een overbrenging van 1:10 haal je al 0,01mm

De display geeft tot 9999 aan, dat wil zeggen dat je al 9999mm zou kunnen uitlezen.

Nu is 9999mm gelijk aan 9,999 meter en ik neem aan dat je dat bij weinig machines kan afleggen, een afstand van 99cm is al veel.

Maw, als je de schijf 10x sneller in de rondte laat draaien dan bv de dailer wordt de nauwkeurigheid ook 10x hoger.

Didado
    Deelnemer

Kan je hem ook ‘nullen’? De nauwkeurigheid valt of staat natuurlijk bij de backlash van de spil die je gaat meten. Als ik een dergelijk ‘rotary’ uitlezing op de Z-as van mijn BF-20 zou zetten zonder ‘nul’ knop dan heb je er niet veel aan want de backlash op die machine is pittig. Sowieso heb je een nulknop nodig om een dergelijke toepassing bruikbaar te maken.

Gompy
    Deelnemer

Reject wrote:

De counter telt op of af vanaf het punt waarop men de counter preset (op nul stelt).

Ik denk dat je hem wel kan nullen als ik het zo lees…….. 💡

Jeroen
    Deelnemer

Ha Reject,

Ik vind het een heel aardig idee. Het houdt een beetje het midden tussen een DRO en een meetklokje. Bij de laatste wordt de beweging versterkt weergegeven door gebruik te maken van een tandwieltrein. In feite maak je daarvoor bij je afstandmeter gebruik van de schroefspindel van het support en de diameter van de zwart-witte-vlakjes-schijf.

Ik denk dat het een succes kan worden omdat het gebruik van een meetklok erg beperkt wordt door de korte slag (enkele milimeters, sommige modellen hooguit 10 mm) en de prijs waarschijnlijk een factor honderd lager is dan die van een DRO.

Het nadeel is dat je backlash niet elimineert zoals je dat bij gebruik van een DRO wel doet. Daar staat tegenover dat je dat nadeel met een meetklokje ook hebt, op te vangen door telkens van één kant te tellen/rekenen. Het is dat ikzelf al een DRO op mijn machines heb, anders had ik zeker meegedaan! :)

Heb ik het juist dat de enige voorwaarde is dat de uitleesnauwkeurigheid minimaal die van het handwiel moet zijn, pak hem beet iets beter dan een tiende?

groet

Jeroen

Gompy
    Deelnemer

Er zitten 10 overgangen op de schijf, van zwart naar wit en van wit naar zwart.

Wanneer de dailer / voedingsas oid 1x in de rondte gaat lees je op de display een 1 uit, daar kan ik niets aan veranderen omdat dat in het IC is voor geprogrammeerd.

Wil je een 10 of 100 uitlezen, wat de nauwkeurigheid ten goede komt, dan zal je of mechanisch of electronisch de 10 overgangen moeten vermenigvuldigen.

Mechanisch kan dat dmv een tandwiel overbrenging of door meer vlakken op de schijf te creeeren.

Electronische wordt het iets moeilijker omdat je voor iedere overgangspuls eigenlijk 10 pulsen moet gaan creeeren.

Mechanisch kan het ook met bv een gaatjesschijf uit een oude muis, alleen worden er dan andere sensoren gebruikt, zgn lichtsluisjes.

Gompy
    Deelnemer

Even iets recht zetten

Ik heb een klein denk foutje gemaakt wat betreft het tellen.

Bij 1 omwenteling telt de teller 10 pulsen en laat dan ook een 10 op de display zien.

Dus zou de dailer bij 1 omwenteling 1mm verplaatsing zijn, dan geeft de display een 1,0 weer.

Bij 7/10 omwenteling van de dailer geeft de display een 7 weer.

De nauwkeurigheid zonder veranderingen is dan ook 1:10.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 58)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven