Afstandsmeting / omwentelingen teller.

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Afstandsmeting / omwentelingen teller.

8 berichten aan het bekijken - 17 tot 24 (van in totaal 58)
  • Auteur

Maar hoe weet het printje dan welke richting je opdraaid?

Quote:

Een encoder (pulsgever) is een elektronisch toestel met een draaibare as, dat pulsen genereert als de as verdraait. (Er bestaan ook versies die pulsen genereren langs een translatie-as.) De pulsen worden geteld, en omgezet naar een rotatiehoek (of een translatie-afstand.) Door twee pulstreinen te gebruiken die 90 graden in fase zijn verschoven kan de elektronica van de encoder ook de richting van de beweging afleiden uit de pulstreinen.

(Bron: Wikipedia)

[img]http://images.conrad.com/m/7000_7999/7000/7000/7006/700695_LB_00_FB.EPS.jpg[/img]

http://www.go.ednet.ns.ca/~larry/astro/telescop/digtcrcl.html” class=”bbcode_url”>http://www.go.ednet.ns.ca/~larry/astro/telescop/digtcrcl.html

[img]http://www.stappenmotor.nl/Images/encoder/encoder%20handwiel%20voorkant.JPG[/img] zo’n componentje als wat hierin zit zou je ook kunnen gebruiken.

link naar de leverancier

Jeroen
    Deelnemer

Ha Klaas, Didado, Reject,

CAD om een sleufjesschijf te maken klijkt mij ideaal alleen heb ik daar geen software voor en de software die ik ken is zo duur dat ik er niet over peins het aan te schaffen. Als iemand een goed alternatief weet, ik doe mee!

De copiers waar ik mee werk kunnen ook printen (het enige wat ze niet kunnen is koffiezetten) dus dat betekent dat je van CAD meteen naar overheadtransparanten kunt printen en dan heeft reject wat hij vraagt, een schijfje met één rij sleufjes.

Het is alleen niet met een CNY70 te gebruiken want die werkt met lichtreflexie (fotodiode en led naast elkaar). Zijn neef, de CNY 37 is veel geschikter want die werkt als lichtsluisje (fotodiode en led tegenover elkaar). Om ook richting te kunnen detecteren zijn er twee nodig. Ik denk dat de resolutie van een goede printer genoeg moet zijn voor een werkend geheel.

Jeroen

Ha Jeroen,

Ik kan zo’n schijfje binnen no time tekenen in A-cad oid.

Desgewenst wil ik dat wel even doen. Geef de eisen maar op zou ik zeggen. (Diameter, aantal sleuven, afmeting van de sleuven enzovoort)

voor een gratis programma zoek eens naar a9cad en anders google sketchup of solid (edge??)… 2d is geloof ik ook gratis.

Gr. KvG

Gompy
    Deelnemer

Met een *sheet* gaat het natuurlijk ook, nooit aan gedacht om dat te gebruiken.

Men kan dan zelf met een laserprinter zo’n schijf afdrukken op overheadsheet of dat laten doen bij de copy-winkel voor een paar dubbeltjes.

Rotary-encoders ken ik wel, maar die zijn denk ik voor ons niet van toepassing gezien de constructie of je moet er handen vol geld aan uitgeven.

Zo’n schakelaartje van bv Conrad maakt stapjes van 12 graden, maw, 1 omwenteling is 30 stapjes en ik heb 100 stapjes nodig (50 zwarte en 50 witte / 50 zwater en 50 doorzichtige)

Hoe groot zo’n schijf moet zijn is afhankelijk van de openingshoek van de gebruikte sensors.

De sensors uit een muis (in iedere ouderwetse muis zitten ten minste 2 sensors) moeten spleetjes hebben van +/- 1 a 1,2mm breed.

De schijf zou hierdoor tussen de 64 en 70mm rond worden.

Helaas heb ik geen Acad oid en zou ook niet weten hoe ik daarmee moet beginnen, wel een laserprinter dus afdrukken is geen probleem.

Jeroen
    Deelnemer

Ha Reject,

Een jaar of 15 geleden bestond er nog zoiets als een doka en was er zoiets te koop als vlakfilm. Velletjes transparante lichtgevoleige kunststof. Ideaal om sleufjesschijfjes te maken maar uiteraard erg bewerkelijk, in het donker knoeien, chemicaliënbaden etc. Dat leverde mooie sleuvenschijven op maar nu geef ik toch de voorkeur aan laseren.

Het enige mechanische probleem dat ik dan nog zie is de manier waarop je ervoor zorgt dat de twee sensors op een afstand van een x-aantal sleuven plus een halve sleufbreedte afgesteld krijgt, de enige manier om een faseverschil van 90 graden te krijgen.

Als de minimale sleufbreedte >0,5 mm moet zijn (en de ruimte er tussen ook) dan is de omtrek > 200×0,5 mm en de diameter dus > ca. 3,5 cm. Wellicht praktischer de sleufbreedte iets groter te nemen, zeg 0,8; dan krijg je een schijfje van ruim 5 cm. Dat moet met niet te veel moeite op de dial-as van het dwars- en/of langssupport te krijgen zijn.

Kun jij dat maken Klaas?

Jeroen

Gompy
    Deelnemer

Dat afstellen is een fluitje van een cent.

Je plaatst de ene sensor zo dat hij een vingertje ziet en de andere moet dan een half gleufje zien.

Waar je die sensors op de schijf zet maakt in zijn geheel niets uit.

Wanneer je de spil draait gaat de telling als volgt.

Sensor 1 ziet wit, sensor 2 ziet wit, beide sensoren ziet wit is 1 positieve puls, sensor 1 ziet zwart, sensor 2 ziet t, beide sensoren zien zwart is 1 positieve puls.

Draai je de andere kant op, dan ziet sensor 2 zwart, sensor 1 ziet zwart, beide sensoren zien zwart = 1 negatieve puls, sensor 2 ziet wit, sensor 1 ziet wit, beide sensoren zien wit = 1 negatieve puls.

Het dus dus om de volgorde van het zwart / wit, wit / zwart zien van de sensoren.

Bij een muissensor zitten de twee sensoren in 1 behuizing en je gebruikt maar 1 led waardoor je de tweede sensor niet hoeft af te stellen.

Tevens is de nauwkeurigheid veel groter omdat de openingshoek van deze sensoren relatief klein is <0,2mm.

uhhmm het componentje wat in de mpg verwerkt zit geeft 100 pulsen in eem omwenteling en er zijn ook optische verkrijgbaar maar dat kost idd behoorlijk meer.

Ik zal morgen wel eens ff voor de lol een schijfje tekenen en een plaatje posten met de vraag of dit is wat jullie bedoelen.

suc6

Gompy
    Deelnemer

Wanneer je een schijfje zou kunnen maken wat 50 witte (doorzichtige) en 50 zwarte vlakje heeft kan er een nauwkeurigheid gemaakt worden van 1:100mm

De vlakjes zouden 1 a 1,2 mm breed moeten zijn, dus de maat van de schijf staat hierdoor vast.

8 berichten aan het bekijken - 17 tot 24 (van in totaal 58)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven